tirsdag 7. juli 2015

Think Pink's Hjemmelagde kjeks skåler til is

Det beste med sommeren er at jeg har tid. Tid til venner og familie. Tid til meg selv. Tid til alt jeg selv har lyst å gjøre.

I går hadde jeg besøk av min nevø. Vi brukte tiden sammen på kjeksbaking og filmkos. Siden jeg er opperert i skulderen min og derfor ikke har lov å bruke den, måtte min nevø ta seg av både oppmåling og blanding av ingredienser, mens jeg veiledet. Dette gav oss en perfekt mulighet til å snakke om de forskjellige måleenheten, så lærerdelen i meg var også temmelig fornøyd må jeg si! 

Planen for i går var å lage kjeks med sjokoladebiter, altså chocolate chip cookies. Men vi ville gjøre de litt mer spennende. Vi bestemte oss derfor for å lage kjeksskåler som vi så kunne fylle med is etterpå. Kan du tenke deg noe bedre enn småvarme kjeks fylt med din favorittis! Kan det egentlig bli bedre enn det?! Både liten og stor syntes det var veldig gøy å bake disse, og når de var ferdig hadde vi snopefest, og kjeksene var akkurat slik vi håpte at de skulle være! Så med smaken av disse herlighetene friskt i minnet tenkte jeg å dele oppskriften med dere slik at også dere kan få prøve dette! Gjør gjerne slik som oss når dere lager dem. La barna selv få måle opp og blande, dette synes de er veldig gøy. Og i tillegg skaper det rom for mange gode samtaler både om måleenheter, men også om alt annet de små går å tenker på.

Ønsker dere alle en riktig god sommer videre! Gi gjerne en tilbakemelding på disse kjeksskålene. Jeg vil gjerne høre hva dere synes!






Think Pink's Hjemmelagde kjeks skåler oppskrift
Chocolate chip cookie cups recipe


Dette trenger du: 
225 g smør
100 g sukker
220 g brunt sukker
1 ts salt
2 ts vanilje essens
2 egg
350 g mel
0,5 ts natron
200 g sjokoladebiter


Slik gjør du:



Sett stekeovnen på 175⁰C



Pisk 225 g smør, 100 g sukker og 220 g brunt sukker lett og luftig. 
Du skal få en lys brunfarge på blandingen.
Ha så i salt i smørblandingen.



Ha i vaniljeessens og bland godt.



Tilsett nå 2 egg. 
1 og 1 om gangen.
Pisk god mellom hver gang.



Bland 350 g mel og 0,5 ts natron.
Ha så i litt og litt av melet i smørblandingen.
Deigen er litt klissete.



Tilsett nå sjokoladen.
Ikke bland for mye. Bland gjerne inn for hånd.



Bruk en muffins form som du smører med litt smeltet smør eller bakefett.
Fordel deigen i hver form.
Jeg pleier å bruke ca 1 ss med deig på hver av kjeksene.



Steik kjeksene midt i ovnen i ca 13 min.
Ha dem så utav ovnen og bruker et eggeglass til å presse dem ned på mitten.
Ikke bruk for mye kraft. men nok til at du lager en liten skålform i kjeksen.
Stek kjeksene videre i 2-3minutter.



La dem så avkjøle seg før du løfter dem av stekebrettet.
Disse kjeksene kan du bevare i en tørr kakeboks i opp til 4 dager, men jeg synes de er best nystekt;)
Blir ca 15 kjeks.




Når kjeksene er avkjølt kan du fylle dem med det du vil!
Is er virkelig å anbefale! 






Think Pink!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar