fredag 12. oktober 2018

Spøkelsesboller

Hei!
Så utrolig kjekt at du tok turen innom her etter gammelt!
Ja jeg vet det er lenge sien jeg blogget sist! Tiden har gått så alt for fort!
Det er mye som er skjedd på fronten her, men senest av alt er nok at jeg har klart å bli syk igjen. Endte derfor på sykehuset for ikke så lenge siden og har brukt tiden etterpå, på å komme meg til hektene igjen!
Men siden jeg har hatt så mye ledig tid, så har jeg jo også fått tid til å tenke ut mange nye oppskrifter i hodet mitt! Og nå i høstferien dere så fikk jeg endelig muligheten til å bake dem! oppskriften en inspirert av den gode gamle skolebollen,  men denne gang forkledd som spøkelser klare for Halloween!
 
Halloween er bare noen uker unna nå og som du kanskje har lest på min Instagram konto alt, så pleier vi å kjøre Halloween basert skoledag på Halloween. Vi snakker gøye naturfagsforsøk og rebusløyper! Vi undrer oss sammen, utforsker og leker oss igjennom dagen. Jeg gleder meg derfor ekstra mye til denne spesielle dagen hvert år. Kanskje det er flere som gleder seg til den? Eller er det bare meg? Jeg er i hvert fall veldig klar som du sikkert forstår! Derfor blir også tankene rundt baking ofte fokusert mot dette i den perioden også! Og som lærer prøver jeg jo også å tenke ut bake aktiviteter som også barna kan være med på. Denne oppskriften er derfor beregnet på at også de minste kan hjelpe til! Så uten mer mas tenkte jeg å nå dele oppskriften med dere!
 
 
Skumle spøkelse boller!
 
 
 
 
Dette trenger du:
 
Bolledeig:
1 kg mel
200g sukker
1 pakke tørrgjær
Ca. 8 dl lunkent vann + 0,5 dl rapsolje

Bollefyll:
Vaniljekrem (jeg jukset å brukte ferdig lagd fra butikken)
 

Pynt av bolle:
1 pakke Smarties sjokolade
200g melis
vann
kokosmasse


Slik gjør du:
 
 
Ha alle de tørre ingrediensene i en bakebolle.
Bland så vann og rapsolje i et litermål, før du blander det med det tørre.
Elt blandingen til du får en glatt og fin deig.
(Minst 10 minutter)
Sett deigen til heving. Gi deigen tid så den hever til dobbel størrelse.
 
 
Når deigen er klar må du kna den litt sammen før du begynner.
Del deigen i like store emner og rull til boller.
Flat så ut bollene ut og ha vaniljekrem i midten.
Pakk så deigen rundt kremen og rull til den blir rund.
 
 
 
Dra litt i ene enden av bollen for å lage halen på spøkelse.
 
 
 
La spøkelsene etter-heve i 15 minutter, mens du venter på at ovnen skal varme seg opp.
jeg stekte mine boller på 200 grader midt i ovnen til de var gyllen brune.
 
 
 
La bollene kjøle seg ned før du pynter de.
Bland melis og vann i en skål til du får en seigtflytende glasur.
Ha så kokosmasse i en egen skål ved siden av.
Dypp bollen først i glasur og så i kokosmassen.
Bruk Smarties til øyne.
 
 
 
 
En super enkel halloween vri på den gode gamle skolebollen!
 
 
Jeg håper de faller i smak!
 
Skriv gjerne en kommentar på hva du syns!
 




 








 
 
Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar