onsdag 18. mai 2011

17 Mai

17 Mai! Trenger jeg egentlig si noe mer!
For dere som bor og kommer fra Norge vet dere at dette er kansje den viktigste dagen i året for landet vårt. 17 Mai 1814 på Eidsvold, signerte og forseglet riksforsamlingens medlemmer Norges grunnlov.
I norge var nok grunnloven ekstra viktig fordi dette var med på å gjøre oss uavhengige og til et eget rike. I flere år hadde Norge vært under både Dansk og Svensk kongedømme. Og selv om vi fortsatt var under Svensk kongedømme etter at grunnloven ble til, er dette det største symbolet på Norges uavhengighet.
Nå til dags er 17 Mai blitt en årlig festdag. Hvor folket samler seg i gatene, går i tog synger sanger, spiser god mat og koser seg. Og for russen sin del så er det markeringen på en 17 dager lang festtur for å markere sine siste dager på videregående. Her i Bergen hvor jeg bor, er det tradisjon med oppskyting på kansen kl 07.00 om morgenen etterfulgt av morgenprossisjonen. En del tar turen inn til sentrum for å se på dette. Men en god del gjør også slik som jeg og min familie. Vi drar inn i 10 tiden om morgenen slik at vi får med oss hovedprosisjonen som begynner rundt 11.00. I år var det bare jeg og mamma som kom oss innover. Vi fant ut at vi kunne da like godt sitte oss oppe i 2 etasje hos Peppes på Zahcen. Derifra kunne vi se hele posisjonen! Det var helt perfekt! Toget er ganska artigt å se på, er så utrolig mange som går i det. Noen har store tema flåter og lager masse morro med musik og snop uthiving til de små barna som ser på. Andre har egne korps som spiller for dem. Vi har folk som danser i toget, turner eller bare går der. Vi har fotballaget Brann der og ikke minst vi har russen i toget som kommer hoppende i takt med musikken! Toget er rett og slett noe som bare må oppleves! I år var det ekstra spesielt å se på for midt i blant all russen skulle det befinne seg 3 søte søte jenter. Nemlig 3 av dem jeg jobber sammen med til vanlig. Jeg kunne bare se en av dem og det var utenfor toget, men er så mange russ at det skal litt til å se alle i mengden. Derimot må jeg bare si Hipp hipp hurra for Lene, Sandra og Renate!!!!!
Vel siden det var 17 mai kunne jeg jo ikke la være å bake en hvit dame for anledningen. Som du ser har jeg laget en helt vanlig hvit dame. Fylt med pisket krem og bringebærsyltetøy. Mamma har selv bakt sukkerbrødet som vi bruker til bunn. Hun laget to bunner som vi delte i 2. Den siste bunnen fikk jeg være med å lage slik at også jeg skal kunne gjøre det alene siden. Sukkerbrød er ganske vanskeilig å få til, men når man får dem perfekt til smaker de helt himmelsk, selv uten noe som helst på dem! Tenkte ligge ved oppskriften for en bunn så kan du jo prøve selv!
Kaken er dekket med marsipan og pyntet med sjokoladepasta. Fargene jeg brukte er Rød, Hvit og Blå. Flagget vårt sine farger selvsagt!



Dette trenger du:
Sukkerbrød oppskrift:
6 egg
180g sukker
180g hvetemel
1ts bakepulver

Fyll:
1L kremfløte
1/2 glass brinebærsyltetøy

Marsipan:
Etter eget ønske, men jeg foretrekker Marsipan funcakes


Slik gjør du:
1. Pisk egg og sukker til lett eggedosis.
2. Vend så forsiktig det tørre inn i eggedosisen.
3. Hell røren i en smurt form og kaken er klar for steking på 175 grader i ca 30 min. Husk alle ovner er forskjellige så prøv deg frem!

4. Del kakebunden i 2 eller 3 deler og smør hver bund med et tynt lag bringebær syltetøy.
5. Pisk kremfløte til å fylle kaken med.
Jeg pleier å først smørre på et tynt lag med syltetøy og så et ca 3-5cm tykt lag med pisket krem. Etterpå ligger jeg oppå en ny del av kakebunden og smører på samme måte. Dette gjør jeg til alle bundene er brukt. På den bunden som blir toppen av kaken bruker jeg ikke syltetøy. Jeg har heller ikke like tykt lag med krem her. Husk du skal jo kle kaken med marsipan! For mye krem ødelegger kaken når du skal kle den med marsipan og kremen vil begynne å skli utover under marsipanen slik at kaken blir skjev!

6. Kle kaken med marsipan etter eget ønske. Og pynt gjerne med sjokoladepasta blomster slik som jeg har gjort over! :)


Håper du likte kaken min:) OG Gratulerer med dagen:D




Think Pink!

2 kommentarer: