mandag 2. mai 2011

Påskekake ~ Appelsin sjokoladekake


Marsipan kanin
Da var påsken over og de fleste er begynt igjen på jobb. Men det stopper ikke meg fra å publisere en liten påskekake. Jeg laget egentlig kaken til et familiebesøk vi skulle ha i påsken, men det ble med selve bakingen og nedfrysingen av kaken. Ble nemlig syk så måtte legge inn årene å si at jeg ikke klarte å få pyntet kaken i tide. Derimot lagde jeg ferdig kaken til et lite besøk med familien som vi hadde nå i uken. Siden jeg alt hadde kjøpt inn masse snop til kaken valgte jeg å gå for påsketemaet.
Selve kaken er en appelsin sjokoladekake. Kaken er en lett blanding mellom en appelsinkake og en sjokoladekake. Man lager 2 deiger og så blander man dem etterpå slik at kakene blir marmorert. Kaken ble ekstremt saftig og kjempe god. Den er gjerne ikke for de minste, men passer veldig godt i et voksenbesøk.

Som du sikkert ser på bildet har jeg ikke dekket kaken med mmf eller lignende denne gangen. Denne gangen valgte jeg å bare dekke den med smørkrem med hint av kakao og kaffe. Dette er gjerne den smørkremen jeg synes er best! Pleier å bruke den på sjokoladekakene til vanlig. Den er ikke for søt og ikke for bitter. Den er bare helt perfekt spør du meg! Til pynt har jeg brukt marsipanegg og sjokoladeegg som jeg har kjøpt på butikken. Man trenger ikke alltid være så kreativ for at kaken skal se fin ut. Av og til synes jeg snop i seg selv kan være en fin pynt å bruke. I midten har jeg plasert en marsipan harepus som jeg har laget selv. Her har jeg brukt helt vanlig marsipan, litt kondittorfarge, litt fantasi og så har jeg tittet litt på andre marsipanfigurer som ligger på nett. Man kan finne det meste på nettet om man bare leter litt, kansje det var slik du fant denne siden;)

Tenkte jeg skulle ligge ved oppskriften på kaken så kan du prøve selv. Hvis du heller liker cupcakes vil jeg tro at denne oppskriften funker helt fint til det også:)









Appelsin sjokoladekake:
Siden kaken består av appelsinkake og sjokoladekake er det litt forskjellige ingredienser i kakene jeg deler oversikten derfor inn i felles ingredienser og forskjellige ingredienser.
Felles ingredienser for de 2 rørene:
175g sukker
175g usaltet smør
3 egg
175g mel
1,5 ts bakepulver
Sjokoladekaken:
2 ss kakaopulver
2 ss melk
Appelsin kaken:
3 ss appelsinsaft
revet appelsinskall av 1 apelsin.
Steg:
1. Pisk smør og sukker hvitt.
2. Ha så i et og et egg. Visp dem godt inn i deigen før du tar neste egg i blandingen.
3. Sikt mel og bakepulver forsiktigt inn i røren.
Nå skal røren deles i 2 like store deler!
4. I appelsinkaken tilsetter du nå det revete appelsinskallet og appelsinsaften. I sjokoladekaken har du i kakao og melk.
Nå er rørene klare! Så smør en 23-24cm rund kakeform og ha i røren. Husk røren skal være marmorert bruk derfor en skjei å ha skjefuller med deig annen hver gang i formen. Bruk så skjeien eller en kniv til å blande de to rørene forsiktig inn i hverandre.
5. Stek kaken i mitten av ovnen på 190  grader celcius. Husk at hver ovn er forskjellig så temperaturen kan variere fra ovn til ovn hold derfor et øye med kaken mens den steker. Håper den smaker og at du koser deg like mye med den som jeg gjore:D


Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar