søndag 21. september 2014

Skillingsbolle brytebrød

Heisann!
I dag tenkte jeg å dele noe med dere som jeg har prøvd for første gang i dag! Jeg elsker skillingsboller eller kanelsnurrer som de også blir kaldt. Og det aller beste jeg vet er å spise dem når de fortsatt er varme! Om søndagene baker jeg ofte skillingsboller, i hvert fall har det blitt slik i det siste, så i dag bestemte jeg meg for å være litt ekstra kreativ! Jeg bestemte meg for å steke dem i en brødform. Resultatet ble et brytebrød! Helt perfekt å kunne stille frem i et besøk. Da kan man bryte av en del av brødet når man har lyst på, og så ser det jo litt mer avansert ut enn de vanlige bollene. Men her er hele trikset det er ikke vanskeligere. Det er egentlig super lett!!! Jeg kjenner jeg er kjempe fornøy med denne vrien i dag! Brødet/bollen ble like lett og luftig som når man steker dem som skillingsboller. Det eneste som er forskjellig er rett og slett formen på dem. Det fine med denne varianten er atd u kan fryse ned hele skillingsbolle brødet i formen og så er det bare å ta opp litt før du skal servere det for å varme på nytt i ovnen. Dette kan du selvsagt gjøre med vanlige skillingsboller også, men da må du pakke dem i plastposer og det tar større plass i frysen.

Men nå skal jeg ikke mase mer for nå skal jeg selvsagt dele oppskriften med dere! Gi gjerne en tilbakemelding på hva du synes selv. Det er alltid kjekt å høre fra dere!




Dette trenger du til 2 skillingsbolle brytebrød:

1 kg mel
200 g sukker
1 pakke tør gjær 
6 dl lunkent vann
1 dl oliven olje


Til fyll:

2 dl sukker
4-6 ss kanel


Til pynt:

Melis
Perlesukker


Slik gjør du:


Ha alt det tørre i en bakebolle og bland sammen med en kjøkken mikser.
Ha så i det våte.
Bland godt til du får en jevn og silkeglatt deig. Den skal være litt klissete.
Sett til heving i ca 1t eller til den har doblet størrelsen.



Etter hveing har du deigen ut på en bakebenk med mel på. 
Kna forsiktigt deigen go del den i to like store emner.
Kjevl ut det første emnet til en firkant. 
Smør emnet med smeltet smør og strø ovr sukker/kanel blandingen din over. 
Strø bare på halve delen av emnet.



Brett den delen av emnet som ikke er sukret over den sukrete delen. 
Gjenta prosessen i punktet over en gang til.



Etter du har brettet deigen flere ganger er det tid for å dele den opp og ha i formen.
Smør en bakeform med smeltet smør.
Del opp deigen du har jobbet med i stykker.
Etter du har lagt inni et stykke smører du og drysser med litt sukker/kanel og så gjentar du hele prosessen til formen er fylt. 
Strø perlesukker over bakverket før steking.



Stek skillingsbolle brytebrødet nederst i ovnen i ca 35-40 min på 200 C. Kanskje trenger du lengre tid. Kanskje trenger du kortere tid! Husk at her er det ovnen din som bestemmer, så se etter:)




Etter steking kjøl ned bakverket og ha ut av formen. 
Nyt brødet ditt! Ha gjerne litt glasur på!



 Think Pink! 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar