søndag 16. oktober 2016

Eplepai Med Høstlig Tema

Høsten har gjort sin innmarsj for fullt. Utenfor er det mørke skyer på himmelen og jeg er ganske sikker på at det snart begynner å regne. Det er jo tross alt Bergen jeg bor i! Jeg derimot bryr meg ikke så veldig om dette, for nettopp nå har jeg bakt meg selv en fargerik høstlig eplepai! Lukten av eple og kanel er noe av det beste jeg vet! Og ikke minst har jeg en merkelig forkjærlighet for bakte epler. Jeg er den type menneske som foretrekker eple pai fremfor eplekake, bare fordi jeg får mer eple i en eplepai! Jeg prøver alltid å fortelle meg selv at eplepai er noe typisk for høsten, men helt ærlig så kunne jeg spist det like glad og fornøyd hele året!

I dag kjente jeg meg ekstra kreativ når jeg satt i gang med bakingen, og jeg må si det er ikke alltid mine kreative innfall gir like godt resultat, så jeg var litt bekymret for utfallet! Jeg hadde nemlig tenkt å farge pai deigen i forskjellige farger i håp om å få et skikkelig høst preg over den! Resultatet ble heldigvis bra, og jeg kan virkelig anbefale det neste gang du skal lage pai! Kanskje du til og med har lyst å lage samme pai som meg? Vel i så fall kommer oppskriften her nå!



Høstlig Eplepai!


Dette trenger du:
225g smør
200g + 4 ss sukker
320g mel
2ts vaniljesukker
4 epler hult ut og skrelt
2 ts kanel
4 ss vann
1 egg



Slik gjør du:



Ha 225g smør, 200g sukker, 320g mel og 2ts vaniljesukker i en bolle.
Kna alle ingrediensene sammen til en deig.



Bruk 2/3 av deigen til paiformen.
Plasser så paiformen og resten av deigen i kjøleskapet til avkjøling.


Begynn på eplefyllet ditt.
Kutt eplene i biter. Jeg brukte i egentlig bare 3 epler, men dette ble for lite og måtte ha 1 til.
Ha eplene over i en kjele. Tilsett 4 ss sukker, 4 ss vann og 2 ts kanel.
La eplene småkoke i ca 10 minutter og avkjøl dem helt før du har de i paien.


Fyll paien din med eple fyllet.
Farg den resterende deigen din i forskjellige farger med gele farger.
Jeg brukte, lilla, grønn, oransje og gul.
Kjevl så ut de fargede bitene til ca 0,5 cm tykkelse og bruk en kjeksform til å stikke ut figurer.
Jeg valgte å bruke en bladform denne gangen.


Visp sammen 1 egg som du pensler pai lokket med.
Stek paien i ovnen på 200 C i ca 25-30 minutter.
La den så stå å kjøle seg ned noen minutter før du serverer den.
Ha gjerne litt vaniljeis til, det har jeg til min nå i skrivende stund!



Håper dette er en pai som kan gi deg like mye glede og kos som den har gitt meg! Gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du synes om den!















Think Pink!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar