søndag 5. mars 2017

Enkle sjokoladecupcakes

Hei alle sammen!

Denne uken har det vært vinterferie her i Bergen. Jeg har brukt tiden min på mye rart, men det jeg kanskje har kost meg mest med var å kunne tilbringe litt kvalitetstid med min nevø! Jeg er så heldig at jeg har 4 ufattelig morsomme, snille, kreative og ubeskrivelig kule nevøer! Denne uken var det den ene 10 åringen vår som kom på overnattingsbesøk. Vi startet besøket med tur på VilVite og Burger King besøk. Mens vi satt å spiste spurte han om vi ikke kunne bake litt sammen. Han hadde nemlig tenkt ut  hvordan han ville pynte noen muffins, for å overraske storebror, mamma og pappa når han kom hjem.  Vi skulle lage sjokolademuffins med ostekremtopping. Toppingen skulle være tofarget. Hvit og rosa var bestemt! Det var bare et lite problem... jeg har nettopp flyttet og det meste av bakeutstyret er ikke kommet opp i leiligheten min enda! Så der sto vi med muffins former og sprøytepose, men ingen oppskriftsbok (den ligger trygt hjemme hos min mor), ikke noe muffinssteikebrett og ingen skikkelige sprøytetipper! Men det kunne ikke stoppe oss! Her var det bare å komponere en cupcakerøre av det vi hadde tilgjengelig! Resultatet ble overraskende godt! Ja faktisk ble de så gode at jeg tenkte å dele oppskriften med dere!

Men først vil vel dere kanskje vite hvordan det gikk med overraskelsen? Vel vi satt i gang med baking. Røren tok 10 minutter å røre sammen. Min nevø gjorde det meste selv, min oppgave var å fortelle hvor mye vi skulle ha av hver ingrediens. Vi fordelte røren og satt de i ovnen. Etter 18 minutter var de klare. Siden vi ikke hadde skikkelig muffinssteikebrett hadde en del av muffinsene sklidd litt utover, men  vi hadde heldigvis  noen i silikonformer også! Jeg bøyer meg ned for å ta ut muffinsene da mobilen plinger. Jeg kaster et blikk på den for å se hvem det var i fra. Det var moren som var på vei! Og ikke bare var hun på vei, hun var bare 3 minutter unna!!! Jeg har aldri sett min nevø bli så skuffet før! Han nektet å gå før vi var ferdig, så med lukkete øyner gaidet vi mor og storebror inn i stuen. Ute på altanen plasserte vi muffinsene for en kjapp avkjøling. 10 minutter senere og med litt sniking, latter og tull sto jeg og min nevø på SOVEROMMET og pyntet cupcakes. Vi pakket de så ned i en boks slik at ingen skulle se hva det var før de kom hjem! Plutselig var det som skulle blitt en koselig bake økt blitt gjort om til et perfekt tante og nevø minne som vi kan le masse av i tiden  fremover! Det er godt å kunne finne på litt moro sammen! Er du ikke enig?

Vel nå vet du hvordan denne oppskriften ble til og utprøvd! Nå er det på tide at du får prøve den selv, så her lommer den!



 

Enkle sjokoladecupcakes med ostekremtopping
 
Dette trenger du:

Røre til 20 cupcakes
 
280g mel
280g sukker
2,5 ss bakekakao
3 ts bakepulver
1 klype salt
80g flytende Melange
2,40 dl H-melk
2 egg
 
♡ ♡ ♡

Kremost frosting
 
125g kremost
100g melis
3dl kremfløte
Rosa konditorfarge (valgfritt)

Pynt til cupcakes
Mini Marshmallows
Kjærlighet på pinne
Spiselig glitter
Sølv hjerteflak
Drops



Slik gjør du:
 
 

Sitt ovnen på forvarming på 175°C.
Bland de tørre ingrediensene for seg i en bolle.
Bland så alle de fuktige ingrediensene for seg i en annen bolle.
Hell forsiktig de våte ingrediensene oppi de tørre. Bruk en håndmikser til å blande alt sammen.
 

Fordel røren i 20 muffinsformer. Og stek dem i 18minutter midt i ovnen.
 

Mens cupcakene kjøler seg ned blander du sammen kremosttopping.
 
Pisk kremfløte stiv.
Bland kremost og melis.
Ha i pisket krem og bland godt.
Bland i konditorfarge, men la den ikke blande seg helt med kremen,
da får du nemlig litt rosa og litt hvit krem.
 
Jeg brukte wilton M1 sprøytetip for å sprøyte mine cupcakes.
Pyntet så  med snop, spiselig glitter, spiselige sølvhjerter og drops fra Søstrene Grene.
 

 

Vel da er det bare å sitte seg ned og nye en nystekt liten cupcake! God ferie videre til alle som har vinterferie, og god helg til dere andre!




Think Pink!
 
 
 
 

 
 





 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar