mandag 7. mars 2011

fastelavensboller


I går var det fastelavn og det skulle selvsagt feires med fastelavensboller.
Fastelavn er fra gammelt av aftenen før man startet på fasten og er alltid på en søndag. For å være mer nøyaktig er det den 7 søndagen før påske og siste før fasten. Gamle skikker tro skulle man søndag og mandag spise masse fet mat, tirsdag (fetetirsdag) spiste man hvit mat som melk og mel mat. Slik som for eksempel boller. Dette var ment som en overgang til fastens magre kost som startet onsdagen (askeonsdag).
Nå til dags er det vel egentlig bare søndagen som teller, i hvert fall her i vårt hjem. Og tradisjonen tro feires den med hjemmelagde fastelavnsboller fylt med bringebærkrem og melis på toppen. En del pleier å ha syltetøyet og kremen hver for seg, men jeg synes bollene blir ekstra gode når man blander syltetøyet i bollene:D
Bolleoppskriften som vi pleier å bruke er mamma sin egenkomponerte bolledeig, som alltid gir et supert resultat. Oppskriften er lett å huske og gir mange boller. Siden jeg elsker fastelavnsboller klarte ikke jeg å vente helt til i går, jeg jukset derfor litt og tjuvstartet alt forrige søndag. Dermed har jeg fått 2 porsjoner med fastelavnsboller i år og må si meg meget fornøyd med dette:D
Hva er din favoritt fastelavnsbolle?


Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar