fredag 10. juni 2011

Cupcakes til kjekke dager!

Den siste uken har jeg brukt mye tid på å lage cupcakes eller som vi også kaller dem her i Norge- MUFFINS!



Det hele startet med at jeg tenkte å lage noen cupcakes til jentene på jobben. De hadde kommet med et ønske om finne på noe kjekt på jobb, kristi himmelfartsdag. Jeg arangjerte derfor hemmelig venn dag slik som man pleier å ha på barneskolen. Alle fikk hver sin hemmelige venn som de skulle være ekstra snill mot igjennom dagen. De fikk også hver sin oppgave som skulle utføres. Jeg skulle dra i gang allsang og klappeleker. Som en liten bonus skulle de få lov til å spsie så mye muffins som de bare orket.

Stine er en av mine medarbeidere hun er egentlig utdannet konditor, så vi to bruker mye tid sammen på å snakke om kaker og ikke minst dagdrømme om dem. For ikke så lenge siden hadde jeg med en ny cupcakes bok jeg har kjøpt fra Betty Crocer. Jeg trodde dette skulle være en cupcake bok med mange nye og spennende oppskrifter. Og det er det, men desverre er de fleste basert på ferdig miksene deres. Jeg bestemte meg uansett for å prøve den ene oppskriften fordi den så så god ut!
Jeg laget derfor til jentene, Devil's food cupcakes med flytende sjokolade ganache kjerne og sjokolade ganache topping. Med andre ord en skikkelig sjokolade drøm! Resultatet ble disse søte små muffinsene.






Tirsdag 07.06.2011 holdt koret som jeg synger i sommerkonsert i en utrolig fin og koselig kirke: Åsane gamle kirke! Etter konserten bød vi gjestene på kaker og kaffe. For anledningen laget jeg cupcakes enda en gang.
Det som er greit med muffins/cupcakes er at det egentlig er små kaker som passer berfekt i hånden og er beregnet på deg og deg alene! Hvis du ikke vil trenger du ikke å dele! Og hvem vil vel dele kaken sin hihihi!

Denne gangen laget jeg faktisk to versjoner helt fra bunnen av. altså ingen lureblandinger denne gangen! Jeg prøvde meg på en helt ny oppskrift på sjokolade muffins. Skulle gjerne ha delt den med dere, men jeg tror jeg skal arbeide videre med den litt først. Den ble alt for mørk i smaken etter min mening. Men de andre som spiste den sa de likte den veldig godt, så den var vel kansje egentlig god? Jeg er derimot ikke så glad i sjokolade kaker generelt så kan være derfor den ble litt for mørk for min smak. I oppskriften skulle det være 1/2 kopp med kakao så det sier jo sitt hihihi. Toppingen derimot kan jeg virkelig slå fast som en av mine nye favoritter! Jeg laget nemmelig sjokolade ganache her også som jeg pisket til krem. Pisket sjokolade ganache minner veldig om sjokolade mousse, og det er jo alltid godt!Ligger ved oppskrift! Resultatet av muffinsene ble i hvertfall slik som du ser til høyre!
Den andre sorten muffins jeg laget var red velvet cupcakes. Jeg brukte den vanlige red velevet opprkriften min til disse. Røren ble kjempe bra! Muffinsene hevet seg fint og fikk en fin og ben overflate! Denne oppskriften smaker bare bedre og bedre for hver gang jeg lager den. Så hvis du ikke får den helt til første gang ikke engst deg for den er ikke lett, men når du får den til er den super god! Jeg toppet disse muffinsene med ostesmørkrem laget av 1 boks Tine naturell, litt melis etter ønske (jeg bruker ca 1/2 pakke) og 1,5dl fløte som jeg pisker å elter lett inn i osteblandingen.

Hvis du har lyst å prøve deg på red velvet kan du ta en titt på oppskriften min HER.

Sjokolade ganache oppskrift til ca 12 cupcakes:
2, 25 dl kremfløte
188g Sjokolade (bland gjerne med mørk og lys sjokolade)

Slik gjør du:

1: Kok opp kremfløten, i det den starter å boble tar du den av platen.
2: Bland så i sjokolade å rør rundt til alt er smeltet. ( ikke ha blandingen på platen når du gjør dette)
3: For å kunne piske den må den være helt kald så sitt den i kjøleskapet i ca 1t.
4: Du må piske i ca 5min for å få rett konsistens. Ikke pisk for mye, da brister den!

Håper du likte denne oppskriften. Jeg elsker den!

Ha en fin dag videre:)



3 kommentarer:

  1. Hey
    kan den sjokolade ganachen stå over natten eller blir den ødelagt da ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:) ganachen kan helt fint stå over natten Har selv pyntet cupcakes dagen før, og dette har gått helt fint. Har ikke prøvd å sprøyte på ganache som har stått over natten, har alltid pyntet dem med en gang, men vil tro det går helt fint:) ganachen vil ikke bli ødelagt over natten, men jeg foretrekker personlig alltid helt ferske ingredienser fremfor mat som er laget dagen før. Men dette er jo selvsagt smak og behag:)

      Slett
    2. Ok tusen takk for hjelpen :)

      Slett