søndag 30. oktober 2011

Halloween kake og marengs spøkelser!

Happy HALLOWEEN!

Heihei da er det tid for kake igjen! Denne gangen har jeg laget halloween kake OG marengs spøkelser!

Halloween kaken har jeg formet som et greskar, men ikke la deg lure det er en skikkelig kake under pynten. Har denne gangen laget en krydderkake som smaker helt himmelsk! Jeg laget en ostesmørkrem som topping. Det som er greit med å ha en topping under mmf er at mmfen holder seg mye bedre på plass. toppingen virker med andre ord som lim. Som du sikkert forstår av setningen over har jeg pyntet med mmf. Utenom brukte jeg sjokoladepasta til stilken på kaken og sølvperler som pynt.



Som jeg har nevnt tidligere har jeg en egen konfirmant gruppe dette året. Gruppen er en bakegruppe hvor konfirmantene lærer å bake kaker og muffins. Til denne gangens samling skulle vi lage krydderkake- halloween inspirert. Så grunnen for min kake er vel egentlig at jeg måtte prøve meg på en slik kake før jeg kunne lære det vekk til dem. Konfirmantene laget en langpanne, mens jeg har selv laget en rund kake. Ligger ved et bilde av kaken deres også, etter ønske fra dem. Må selv si at kaken deres ble utrolig tøff. Jeg kjøpte inn smågodt som punsj paletter og lakrissnorer og så laget de edderkopper av det til å pynte med på kaken! Brukte en gelepenn å tegnet opp et spindelvev nett også!

Marengs spøkelsene mine har jeg laget etter inspirasjon fra internettsiden Joy og baking. På den siden har de mange gode tips, så virkelig erdt å ta en titt der!

Spøkelsene er superlette å lage! Man blander sammen marengs og spruter spøkelsene ut ved hjelp av en kakesprøyte med ca1,5cm rund tupp. Til øyne kan du bruke enten spiselige sølvkuler eller sukker øyner som du får kjøpt i kakebutikker. Jeg har brukt begge deler. Når du har sprøytet ut spøkelsene og sittet på øyne, lar du spøkelsene står i ovnen i 1,5t til de er faste i formen. Du steker dem på ca 100 grader celsius. Etter at du har stekt dem åpner du døren på ovnen, men lar spøkelsene stå i ovnen natten over. Da blir de best! Prøv dette! Kan ikke si annet enn at det ble mye latter å morro da jeg laget dem! Dette var skikkeliug gøy! Ligger ved oppskrift på marengs btw!




Krydderkke oppskrift.

Slå på ovnen. Den skal være varmet til 180 grader celsius!

Bland alt det tørre sammen i en bolle:
3,5 dl mel
3,0 dl sukker
2 ts bakepulver
0,5 ts Nellik
1,5 ts Ingefær
1,5 ts Kanel

Bland inn 1 egg med det tørre.
Ha så i 1,5 dl melk (jeg bruker laktosefri, men du kan bruke vanlig)
Smelt så 50g smør å ha i blandingen.

Når alt er rørt sammen, tar du røren i en form og sitter den midt i ovnen. Bruker du en rund form slik som meg la den stå i minst 45 min!

Du kan drysse lett med melis over i stede for å bruke ostesmørkrem. Det smaker like godt spør du meg! Så ha på det du liker best selv!


Marengs oppskrift.

Stil ovnen til 100 grader celsius.

Du trenger:
4 eggehviter
0,5 ts vinstein (cream of tartar)
200 g sukker
(0,5 ts essens av eget ønske hvis du vil ha en annen smak)

Visp sammen eggehvitene. Når du er begynt å få luftbobler i eggehvitene tar du i vinstenen. Dette gjør at marengsen holder seg mye bedre når du skal piske den lett og luftig. Når du har begynt å få en flytende hvit litt luftig konsistens begynner du å tilsette sukkeret. En spiseskje om gangen, pass på at allt sukkeret blir oppløst! Jeg pleier å bruke finkvernet sukker da tar det ikke like lang tid. Når alt sukkeret er inni og du har fått en fast/seig hvit masse er "deigen" klar til å puttes i kremerhus og sprøytes ut til spøkelser. Stek dem så slik som jeg har beskrevet over og du vil få perfekte spøkelser i hus!










Happy halloween!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar