tirsdag 10. desember 2013

Mens vi venter - Hjortebakkels

Heisann!!!

Her kommer enda et lite jule innlegg!

De siste dagene har jeg vært fylt med julestemning. Både på spotify listen min og i musikktimen på jobb, synger og nynner vi til julesanger for tiden. Her hjemme er hver lysestake fylt med levende lys og gavene er ferdig pakket! Jeg har aldri vært så i rute med julen som jeg er i år! Og gitt om ikke jeg skal nyyyyyte det!!!

Siden jeg er så godt i gang med julen alt er jeg også begynt på julebaksten. I forrige innlegg kunne du lese om min lille erfaring med sjokolade trøfler. I dag tenkte jeg å dele min siste bakst, nemlig hjortebakkels!

Hjortebakkels er en av mine favoritt jule"kaker"! Kakene er like gode nylaget som et par dager gamle. De kan fryses ned og nytes siden også om du ønsker, men jeg foretrekker dem helt nylaget, helst litt varme!

Her i hus bruker vi en god gammel oppskrift som blir publisert hvert år i Bergens Tidende (http://www.bt.no/). Vel ihvertfall var det slik før i tiden! Men vår oppskrift er så pass gammel nå at jeg ikke vet hvor lenge vi har hatt den! Men klikker du på linken over Bergens Tidende, kommer du til oppskriften. Jeg tenkte å dele den med dere også i dag, selv om dette ikke er min helt egne. Men slik er det jo gjerne med tradisjons bakst, det er noe man gjerne har vokst opp med.

Oppskriften ble for første gang delt med BT lesere for over 150 år siden. Det var Fru Hansen som delte oppskriften med leserne den gang da. Oppskriften har derfor fått navnet Fru Hansens Hjortebakkels. Og selv om det er godt over 100 år siden blir oppskriften fortsatt brukt av mange! Blant dem som bruker den er da altså jeg og min familie! Og jeg sverger virkelig til denne! Julen er ikke fullkommen uten hjortebakkels! Kansje du har noe annet du tenker det samme om, eller kansje du er enig med meg? Del gjerne din mening, så kan vi se hva andre synes hører julen til. Har du ikke prøvd hjortebakkels før kan du jo ta en titt på oppskriftenn under og prøve selv! Oppskriften jeg ligger ut er litt oppdatert i språket, så kjenner du til denne oppskriften fra før, vil du kansje se noen forskjeller.



Fru Hansens Hjortebakkels Oppskrift

Du trenger:
4 egg
250 g sukker
500 g hvetemel
1 ts kardemomme
revet skall av 1 sitron
1 dram cognac 
2 ts hjortehornsalt
125 g smør
2 pakker smult


Slik gjør du:

  1. Sitt smøret ut på kjøkkenbenken så det blir temperert før bruk.
  2. Pisk sukker og egg til en lett og luftig eggedosis. Fargen på eggedosisen skal være ganske lys.
  3. Bland ut hjortesalt i Cognac din.
  4. Tilsett kardemomme, sitronskald, og Cognac blandingen i eggedosisen.
  5. Sikt forsiktig melet i blandingen din. 
  6. Kna i det nå tempererte smøret i deigen din. Pass på at smøret ikke blir for mykt, for da smelter det!
  7. Sett deigen kaldt i kjøleskapet til neste dag. Så du får en fast deig å jobbe med.


Dagen etterpå triller du ut litt og litt deig til lange ca 1,5-2cm tykke pølser som du så former til en "hestesko" lignende form. Slik som på bildet.





Ha all smulten i en gryte.



Varm smult i en gryte til 180-190. 




Når smulten er varm slipper du forsiktig oppi 4-5 "hesteskoer" som du lar koke til de blir gylden brune og flyter opp.



Ha de ferdige hjortebakkelsene over på en rist dekket med tørkepapir .
Når alle er ferdig og avkjølt, er det bare å nyte. Eller pakke i poser og spare til senere, ved å fryse dem ned.


Håper du likte denne versjonen, og ikke minst lar deg nå friste til selv å prøve disse favoritt jule kakene mine! Ønsker deg og dine en rikktig fin adventstid videre! Fylt med god glede og fantastisk julebakst!


Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar