onsdag 18. april 2012

Hot blueberrys

Heihei!
Begynner å bli en stund siden nå, men her er jeg! Og jeg er klar for et nytt innlegg! Denne gangen er det blåbær som står i vinden! Fant en super oppskrift for en stund siden som hørtes sykt god ut! Så hva i alle dager skulle jeg gjøre..... Jo det er jo virkelig bare en ting å gjøre! Prøve den! Så det var nettopp det jeg gjorde! Jeg laget denne faktisk før påske, men på grunn av at jeg har vært syk, kommer denne ikke ut før nå. Men nå er den her!!!

Tenk deg! blåbær på en seng av vanilje muffins. Og til dyne smuldrepai! Alt stekes sammen i ovnen og resultatet blir en fantastisk varm blåbær pai som selvsagt serveres med is! Passer perfekt som litt kosemat om kvelden! Men det holder som oftest med 1 porsjon pr. person. Er ganske mektig!

Den opprinnelig oppskriften fant jeg på www.joyofbaking.com, men har pyntet litt på den for å gjøre dem litt mer meg. Ligger med min egen oppskrift så kan du selv prøve om du har lyst!

Til denne oppskriften har jeg brukt små ild faste former som tar ca 1,5-2 dl. Og jeg fikk laget 6 slike. Så oppskriften er ikke så stor, men som sagt er det mektig og det holder som oftest med bare 1 til hver person. Jeg laget dette like før påske og siden det ikke er helt blåbær sesong her i landet nå, brukte jeg frosne blåbær. Jeg tinte blåbærene på forhand slik at jeg kunne få med meg blåbærsaften som titter frem etter at de er tint. Blåbærsaften brukte jeg i både røren, men også som pynt etterpå. Når man har slike naturlige og gode ingredienser tilgjengelig, må man jo bare utnytte det til sitt fulle! Jeg personlig synes blåbærsaften var med på å gjøre blåbærpaien saftigere. Vi må huske på at både muffins, og smuldrepai er ganske tørt i seg selv, så litt saft til å trekke inn i deigen helper veldig på!

Vel nå har det vært nok snakk om oppskriften, nå er det på tide å få den hele, så her kommer den!




Hot blueberrys/ varm blåbærpai oppskrift


Pisk 56g mykt smør og 65g sukker hvit med en mikser.
Ha så i 1 egg og 1/2 ss vanilje essens. Bland godt sammen!
Etterpå blander du 130g mel, 1ts bakepulver og 1/4 salt sammen i en bolle og ha i smørblandingen.
Ha først i halve melblandingen og bland så med 1,2dl melk. Etter dette har du i resten av melblandingen. Resultatet blir en fin liten muffins røre. Fordel den så i formene. Ca 1/4 av formen skal fylles.


Ha de tinte blåbærene+ blåbærsaften fra posen i en skål. ca 500g blåbær.
Bland så i 1ss mel og 2ss sukker.
Ha så blåbærblandingen i kakeformene dine oppå muffinsdeigen.
Ha i ca 2/4 av formen.
Nå skal du ha fylt 3/4 av formen tilsammen!


Til slutt er det tid for litt smuldrepai på toppen.
I en bolle har du i 56g kaldt smør, 50g hvitt sukker og 50g brunt sukker + 60g mel.
Kna blandingen sammen, men ikke til deig! Forestill deg en konsistens i likhet med knuste kjeks.
Strø smuleblandingen over blåbærene i kakeformene. ca 1/4 av formen.
Nå er blåbærpaien din klar til å stekes!


Stek midt i ovnen på 180ᵒC i ca 30-35min.


Etter at blåbærpaien er ferdig, la stå i ca 5-10 min før du serverer med is.
Da vil paien være passe varm så man kan nyte den uten og brenne seg!

Lykke til med utprøving og håper du liker denne like godt som jeg gjorde!



Think Pink!











1 kommentar: