søndag 6. september 2015

Oppskrift på blåbærpai.

Hei alle sammen!

Nå er det virkelig lenge siden jeg har skrevet noe her inne! For dere som følger meg på instagram eller facebook har kansje fått med dere hvorfor jeg ikke har blogget. Til dere andre kan jeg fortelle at jeg like før sommeren opererte skulderen min på nytt. Jeg har derfor hatt bakeforbud i noen måneder nå. Armen er nå mye bedre, men musklene trenger fortsatt en del opptrening så det er ikke mye jeg klarer før jeg må ha en liten pause. Men siden jeg har en slik god familie hjelper de meg med alt jeg ikke klarer selv. Jeg har derfor vært så heldig at jeg har kunnet prøve ut noen få oppskrifter nå i den senere tid. En av oppskriftene jeg har prøvd ut var blåbær pai! Når høsten kommer har jeg en favoritt pai og det er blåbær pai! Ingenting er så godt som ferskplukkete blåbær fra skogen, varmet i ovnen på en skikkelig paibunn!

Når vi lager blåbærpai hjemme gjør vi det egentlig ganske så enkelt! Fyllet i våre paier består nemlig av 2 ingredienser! Blåbær most i sukker! Ellers så bruker vi en helt vanlig paibunn! Hvis du har lyst til å jukse, kan dette kjøpes på butikken. Men vi bruker en hjemmelaget masse som jeg nå tenkte jeg skulle dele med dere!




Blåbærpai oppskrift!

Dette trenger du:

225g smør
200g sukker
320g mel
2ts hjemmelaget vaniljesukker
500g skogsblåbær


Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 200grader C.

Ha blåbær og 50g av sukkeret i en skål, mos bærene litt og la dem stå å blande seg med sukkeret.



Bland samme resten av sukkeret med smøret, melet og vaniljesukkeret. 
Bruk gjerne hendene!
Press så mørdeigen ut i en form.
Hold litt av deigen igjen til pynt på tobben av paien din.



Hell blåbærene over mørdeigen din og ligg på lokket/pynten din.
Stek så paien i ovnen i ca 25-30 min.
Når den er feridg lar du den stå å vile i 5-10 min før den skal serveres.
Server gjerne med litt vaniljeis til!



Think Pink!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar