mandag 13. desember 2010

Julebord og julebakst

Da tenkte jeg å ta en liten pause fra alt eksamensmaset og heller blogge litt om helgen som var. Vel helgen startet egentlig alt på torsdag med julebord hos min søte veninne Ingvild, sammen med Mine andre søte venner Mariell, Hege og Tony. Andreas skulle også være med, men ble dessverre sykL For anledningen hadde jeg laget en super enkel men veldig god Oreo kakeJ Som jeg pyntet med krem på toppen og marsipan figurer. Siden det snart er jul måtte jeg nesten gå for litt julestil over kaken. Siden jeg alt skulle ha krem på toppen tenkte jeg at dette kunne være snø. Jeg skar ut noen snøkrystaller i marsipan som jeg tegnet mønster på med smeltet hvit sjokolade. Etterpå farget jeg litt av marsipanen og laget noen pingviner med nisseluer på. For å fullføre det hele tok jeg rødt silkebånd rundt. Og så et lite hvit bånd med snømenn motiv på, for å få den rette julefølelsen. Siden kaken er best når den har fått stått en dag laget jeg den onsdag kveld, men pynten satt jeg på torsdag. Marsipan har en tendens til å bli litt klissete når den kommer i kontakt med krem.
Samme dag som jeg laget Oreokaken laget vi også hjortebakkels her i huset. Deigen ble laget dagen før, siden den må stå kjølig over natten og godgjøre seg. I begynnelsen var det litt vanskelig å lage disse små runde figurene, men etter et par forsøk ble de bare finere og finere. Og ikke minst lettere og lettere å lageJ Når vi hadde trillet ut alle og laget små kranser av dem hvis vi kan kalle dem det stekte vi dem i flott matfett. Det var litt skummelt, for det blir så varmt og da er det kjempe lett for at du brenner deg, eller at du glemmer deg et lite sekund og svir hjortebakkelsene. I tillegg er det viktig å hele tiden passe på for det kan lett ta fyr!
Da helgen var kommet for fullt fikk vi besøk av min fetter Espen og min ene kusine Lene. Mamma hadde sendt ut melding om at nå skulle fåre rullene sys og om de hadde lyst å være med så de også kunne få lære seg dette. Jeg har vært med på dette en del ganger siden det er min mor som alltid lager dem. Men de andre hadde ikke prøvd før og syntes det var veldig gøy å få prøveJ Nå vet jeg at dette ikke har med bakverk å gjøre, men siden det er en fin juletradisjon i vår familie fra gammelt av syntes jeg det var passende å nevne dette også. Det er ikke jul i huset før fåre rullene er laget;)
Ja da ble det hvist et langt innlegg i dag også da, men slik er det noen ganger. Noen ganger har man mye å si og andre ganger lite.
Ha en fin førjulstid videreJ






Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar