tirsdag 7. desember 2010

Når en pepperkakebaker, baker pepperkakekaker ;)

Når en pepperkakebaker baker pepperbakerkaker
tar han først en stekegryte og en kilo margarin
oppi gryta smelter smøret
og det neste han må gjøre

er å røre sammen smøret med en kilo med farin!
Og mens smør og sukker skummer tar man åtte eggeplommer
som han rører ut i gryta med en kilo hvetemel
og til slutt i gryta slipper han en liten teskje pepper
også rører han omkring og tømmer deigen på ei fjøl



Ja denne helgen skal jeg si det har gått for seg, med juleforberedelser. Julenissene ble tatt frem fra den mørke plassen sin lengst bak i skapet. Vi har vasket og ryddet. MEN ikke minst har vi bakt til jul!
Årets pepperkakehus er ferdig. Og resultatet ble ikke så verst synes viJ Meg og min mor har sammen laget pepperkakehuset fra bunden av, vel nesten fra bunden av. Jeg søkte etter pepperkakehusmaler på nettet og så har jeg redigert størrelsen på malene slik at den passet til vårt ønske. Selve deigen er fra IKEA. Synes ikke det er nødvendig å lage egen deig når IKEA sin er mye billigere å kjøpe. Og når den da i tillegg smaker like godt føler jeg at dette er vel spart tid som heller kan brukes til litt eksamenslesing. For selv om gjerne julemåneden er kommet hit for fullt, bryr ikke skolene eller eksamene seg om det. Så litt lesing må jo til;)  Men for all del det er jo selvsagt noe eget med å lage deigen selv også eller hva sier du? Vi har laget deig selv og det har egentlig gått veldig fint det også, men som sagt når man har andre ting å bruke tiden på er IKEA veeeeeeldig greit å ha:D
Tilbake til pepperkakehuset :P Selve huset har vi skåret ut. Vi printet ut malene på papir og klippet dem til. Vi la så malene oppå pepperkakedeigen som mamma hadde kjevlet ut og skar rundt med kniv. Var egentlig veldig lett å gjøre det slik. Vi hadde ca 1,5mm tykkelse på deigen slik at de ikke skulle bli for tynne å knekke når vi skulle sette huset sammenJ For å sette det sammen brukte vi smeltet sukker. Etterpå pyntet vi det med ising, nonstop, seigemenn, geletopper, polkastanger og skumgummi, samt en liten julebamse på toppen. Alle skorsteiner må jo ha en julenisse. I vårt tilfelle en julemusJ
Slik som hver skorstein trenger en julenisse, trenger hvert hus et juletre. Her som jeg bor har vi et stort stort juletre i gaten så syntes derfor at det passet seg å lage et slikt et til pepperkakehuset vårt ogsåJ I bursdagsgave et par uker tidligere fikk jeg  et pepperkakejuletre sett fra Wilton så dette måtte jo selvsagt prøves ut  og må si det kunne jo virkelig ikke ha passet bedre å få dette nå:D For å være et første gangs forsøk synes jeg vi gjorde en ganske god jobb med treetJ Mamma kjevlet ut deig til dette også og så brukte vi de forskjellige formene til å stikke ut hvert av leddene som skulle på treetJ I vår familie er det mamma som kjevler for dette kan vi vel trygt si at ikke er min sterkeste side, og så har jeg heller ikke tålmodighet!
Juletreet er på samme måte som pepperkakehuset satt sammen med brent sukker, og dekorert med ising.
Så nå er både ”juletreet” og ”julehuset” klart for julen. Men det er jo virkelig ikke jul før man har laget noen fløtekarameller også. Så selvsagt måtte vi lage det også. Dette tok ca 20min til sammen og var utrolig gøy å lage:D Dessverre er nesten alle spist opp så må nok lage en porsjon til eller kanskje to, så kan jeg pakke dem inn å gi i gaver. Hjemmelagete fløtekarameller må da være en god gave eller?
Selv om vi er godt i gang til jul, er det fortsatt lenge igjen. Og masse å bake. Mamma har da laget hjortebakkels deig i dag, mens jeg har vært på korøvelse. Så i morgen skal hun vise meg hvordan man lager detJ
Jeg virkelig ELSKER julen:D Finnes ikke noe bedre enn jul. Alle er i godt humør. 100 forskjellige krydderlukter som varmer luften og snøen som daler utenfor. Kan umulig bli bedre enn detJ I dag var jeg så heldig å få en liten smakebit på det. På korøvelsen sang vi julesanger, og utenfor lavet det ned. Når jeg kom hjem luktet hele huset hjortebakkelsdeig og pepperkaker:D Du vet julen er her da:D
Så på forhånd GOD JUL alle sammen :D




Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar