torsdag 30. juni 2011

Gluten frie Kinder Maxi cupcakes


Onsdag hadde vi sommerfest/avsluttningsfest på jobben min. En del skal slutte, eller reise jorden rundt i et år, så da måtte vi jo ha en siste salutt!

For denne anledningen laget jeg cupcakes. Jeg laget oreo cupcakes og glutenfrie kinder maxi cupcakes. Det er en del som ikke tåler gluten og da er det viktigt å kunne ta hensyn til dem også. Jeg bestemte meg derfor for å prøve å lage en oppskrift for dette. Søkte litt på nettet, fant noen oppskrifter som virket gode og så begynte jeg å eksprimentere. Til slutt endte jeg opp med denne miksen som jeg brukte her. Ligger ved oppskrift så kan du også prøve! Oppskriften er på sjokolademuffins med biter av kinder maxi sjokolade.

Jeg toppet alle muffinsene denne gangen med ostekrem. Vi hadde som tema på festen blomster. Jeg laget derfor roser av ostekremen til oreo muffinsene og så brukte jeg marshmellows og geletopper for å lage blomster som pynt på de glutenfrie muffinsene. Resultatet ble som du kan se på bildene.





Glutenfrie kinder maxi cupcakes.

12 stykker.

113g smør
200g sukker
85g smeltet sjokolade som er blitt romtemperert.
2 egg
3/4ss vanilje essens
1,2dl kulturmelk
3,3dl glutenfri kakemiks fra Toro
1/2ts bakepulver
1/2ts natron
1 klype salt
1,2dl vann
6 kinder maxi sjokolader

Slik gjør du:

Sitt stekeovnen på 180 grade celcius.
1. Pisk smør og sukker hvitt.
2. Hell den smeltete sjokoladen i røren. Bland godt på lav fart.
3. Ha i egg. et og et om gangen.
4. Ha så i kulturmelk og vanilje essens og la det blande seg i ca 3 min.
5. Bland mel, natron, bakepulver og salt. Hell det så i røren, men det er nå viktig at du tenker deg om. Du skal nemmelig ha i halve blandingen, så vannet etterfulgt av resten av melblandingen. Bland godt i mellom hver ingrediens.
6. Hakk opp kinder maxi sjokolade å ha i røren før du fordeler røren i muffinsformer.
7. Stek muffinsene midt i ovnen i ca 23 min.








2 kommentarer:

  1. fy søren de så gode ut! du burde jo blitt konditor dame du :P sommerklemmer fra Nina

    SvarSlett
  2. Takk:D hihihi ble nok lærer på meg du:P

    SvarSlett