søndag 6. mai 2012

Eplekake for 1

Heihei da var det atter en gang søndag!

Utenfor vinduet mitt regner/snør/skinner solen i dag! Våre værguder er tydeligvis ikke helt enige i dag om hvordan været skal være, så mens de bestemmer seg velger jeg heller å blogge litt!

Dagens innlegg er eplekake for en person! Laget dette for første gang for et par uker siden, og må si at det smakte helt himmelsk! I hvert fall hvis du liker eplekake! Fremgangsmåten på denne kaken er veldig lik fremgangsmåten på Hot blueberrys som jeg blogget om for litt siden. Du starter med samme type kake bund og avslutter med samme type topping så egentlig er det bare selve fyllet som er anderledes. Men ikke frykt for det er superenkelt å lage til fyllet!

Denne eplekaken blir en liten krysning mellom kake og pai. Bunden av kaken er en vanilje muffins røre og toppen er en smuldrepai. fyllet inni er eplebiter dyppet i sukker og kanel. Det er også strødd litt ekstra brunt sukker oppå eplene etterpå. Hvis du ønsker å bruke brunt sukker slik som jeg gjorde er det viktig å huske på at du ikke bruker for mye brunt sukker, ja brukte ca 1ts på hver porsjon.

Denne oppskriften holder til 6 porsjoner. Jeg har fordelt porsjonene i creme brule former, da får du en akkurat passe stor porsjon på hver.

Men nå er det nok snakk om eplekaken, nå er det tid for å vise hva jeg har gjort. Siden jeg alt har lagt ut trinn 1 og 3 på bloggen her før, kan du se på de her. I dag viser jeg deg fyllet! Håper du liker dette like godt som jeg gjorde! Server gjerne med is eller krem, det smaker himmelsk til. Og husk server dette varmt, da er det best!




Oppskrift:


Du trenger steg en som er en muffins røre.
4 epler som er skrelt og skåret opp i ca 1x1 cm biter.
2 dl sukker og 3ss kanel. Husk du kan laget til mer eller mindre av dette om du ønsker.



Dypp Eplebitene i sukker/kanel blandingen.
Ha så eplebitene oppi skålene hvor du alt har fordelt muffinsrøren.
Er det mer sukker og kanel blanding igjen etter at alle eplebitene er dyppet kan du fordele dette over eplene i formene. Ha også 1ts brunt sukker over eplene om ønsket.



Ha så smuldrepaien (steg 3) over eplene og stek i ovnen på 180ᵒC i ca 30-35min.
La stå i 10min etter steking så de blir litt avkjølt.



Server med pisket krem eller vaniljeis:)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar