søndag 13. mai 2012

Bursdagskake til 1 åring ~ Sommerfugl og blomster kake

Hei alle sammen!

I går laget jeg bursdagskake til en av mine aller beste veninners lille prinsesse som skulle feire sin aller første bursdag!

Onsdags kveld fikk jeg en melding på mobilen fra Cassie om jeg kunne tenke meg å lage en liten kake til bursdagen! Dette kunne jeg jo selvsagt ikke si nei til så da var det bare å sitte i gang med å planlegge kake! Stikkordene jeg fikk var søt, jentete, sommerfugler, blomster, hjerter og rooooosa! I tillegg ønsket hun seg stjerne på pinner med navnet på. Hun hadde sett at jeg hadde laget slike stjerner på en kake jeg laget like før til en annen veninne av oss sin lille prinsesse. (1 års dag ~ Klovnekake)

Etter at jeg hadde fått stikkordene for kaken fant jeg ut at jeg skulle prøve å få med alle elementene. Jeg laget derfor en stor sommerfugl, med vinger formet som hjerter. Sommer fuglen var gul, med rosa vinger. Vingene pyntet jeg med lyserosa og gule perler. Jeg pyntet også resten av sommerfuglen med mørkerosa perler og et 1-tall, siden den lille fylte 1 år:)

Jeg laget så en stor blomst som sommerfuglen skulle ligge på. Slik som sommerfugler flest gjør i virkeligheten;) Blomsten farget jeg lyselilla. Grunnen til dette var at jeg ønsket å farge MMF lokket som jeg dekket kaken med rosa. Hadde jeg da laget rosa blomst ville kaken og blomsten gå i et. Hadde jeg derimot laget en gul blomst ville blomsten og sommerfuglen gå i et. Derfor ble det en lilla blomst og den passet perfekt inn i temaet!

Siden kakens kakelokk skulle være rosa og sommerfuglen + blomsten skulle være på toppen syntes jeg kaken trengte noe ekstra rundt nede. Jeg valgte derfor å lage en liten blomstereng rundt hele kaken med grønne blader, lyserosa og lyselilla blomster og ikke minst et par gule små sommerfugler. Helt nederst på kaken laget jeg en lilla bord for å trekke alle elementene sammen i en helhet.

Som jeg nevnte tidligere ønsket også Cassie stjerner på kaken så det laget jeg også til. Stjernene ble laget i de forskjellige fargene som jeg har brukt på de andre figurene.

Kaken dekket jeg med MMF som jeg nevnte i tidligere, men alle de forskjellige elementene på kaken har jeg laget av vanlig fondant med vaniljesmak. Fondanten har jeg kjøpt i 250g pakke på hobby butikken Panduro. Denne fondanten er ypperlig når du ønsker at figurene du lager skal bli stive!!!

Da kaken var ferdig ble den glitret til med spiselig glitter, i rosa og gull toner. Dette var det ikke jeg som gjorde, men min kjære mamma. Min kjære mor hjalp også meg å lage kakerøren. Denne siste uken har vært ganske stressende med mye som har skjedd etter jobb, så for at tiden skulle strekke til til alt trengte jeg litt hjelp. Og DA er det virkelig godt å ha en sån mamma som jeg har som alltid stiller opp, selv når jeg skal til å bake kl 22.00 en fredags kveld! Etter ønske fra Cassie ble det favoritt kaken hennes Red Velvet Cake. Denne kaken har jeg laget en del ganger til henne nå! Sist jeg laget den til henne var da jeg laget bryllupskaken hennes for  noen måneder siden.

Kaken er fylt med ostesmørkrem bestående av 200g Philadelphia ost, 125g melis og 0,5 L kremfløte som piskes og eltes inni osteblandingen. Denne blandingen holder til en 24 cm rund kake med 4 bunder. For Red Velvet Cake oppskriften kan du klikke HER.

Håper du likte kaken:)


Hipp, hipp HURRA for lille Emilie!!!



Think Pink!














8 kommentarer:

  1. love it! flink du e Katrine ;) Klemmer fra Nina

    SvarSlett
  2. Fantastisk fin kake!!
    Vet ikke om jeg hadde hatt tålmodighet til å lage så mye flott pynt:)
    Venninnen din er heldig som har deg!!

    mvh Hildegunn

    SvarSlett
  3. Heisann:)

    Tusen takk for fin respons:D Tålmodigheten er nok der fordi jeg synes det er gøy å lage forskjellige figurer og pynt. Å jobbe med fondant minner litt om å leke med plastelina, så er vel det indre barnet i meg som kommer frem hihi:)

    Er veldig heldig som har henne som venninne jeg også, er alltid like støttende:D

    Ha en fin helg Hildegunn og enda en gang tusen takk for fin respons:D

    Think Pink!

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg skal ha barnedåp og bursdag samtidig i sommer og lurer på om jeg kunne fått lov å kopiere denne til bursdagskake? Mhv Katrine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Så kjekt at du likte kaken! Og tusen takk for at du spørr på forhånd :) selvsagt kan du få lov til det! Håper den kommer til glede for alle som skal få smake :D

      Lykke til med barnedåp og bursdag håper det blir en fin feiring:D


      Think pink Katrine:)

      Slett
    2. Tusen takk, så snilt gjort av deg. Har leitet og leitet etter den perfekte kaken og det er mange fine, men denne var helt perfekt og utrolig fine farger så elsker den :D

      Slett
    3. Så kjekt å høre! Alltid like gøy å høre at noen liker kakene jeg lager! Håper bursdagsbarnet liker kaken! Kos deg med baking :)

      Slett