mandag 28. mai 2012

Pavlova med sjokolade og friske bær!

Heihei!
Ja da var det gått en stund siden sist innlegg! Jeg vet jeg skulle ha blogget for lenge siden! Men her har det skjedd så mye rart og tiden har bare flydd av sted uten å vente på meg! Ofte skulle jeg ønske at døgnet hadde minst 6 timer ekstra slik at det ble tid til alt jeg ikke egentlig har tid til! Og ikke minst tid til litt ekstra søvn! Enig med meg? :D

Etter å ikke ha blogget på 2 uker har jeg plutselig 4 kaker å blogge om, så hold øynene åpne for her kommer det til å dette inn innlegg de kommende ukene. Og jeg starter rett og slett med årets 17 Mai kake!

De siste årene har jeg laget hvit dame til 17 Mai. Så i år ville jeg prøve meg på noe helt nytt. Noe jeg aldri har laget før! Noe som jeg faktisk ikke visste hvordan smakte! MEN som jeg har hørt veldig mye om! PAVLOVA med friske bær!

Da jeg holdt på å lage kaken, var jeg ganske spent på resultatet. Jeg har laget marengs en del ganger og viste at i utgangspunktet skulle det være ganske likt som pavlova. Men siden det skulle tilsettes maismel var jeg litt usikker. Resultatet ble derimot kjempe bra! Kaken smakte himmelsk og da 17 Mai besøket var over, var det ikke mer igjen!

Siden jeg laget kaken til 17 Mai, valgte jeg å bruke blåbær, bringebær og jordbær på toppen. som fyll hadde jeg pisketkrem med ekte vaniljesukker i. Dermed fikk jeg frem våre kjære farger! RØDT, HVITT og BLÅTT!

Ligger ved oppskriften så kan du jo lage den selv om du ønsker!

Ha en fin uke, og husk hold utkikk for snart kommer det et nytt innlegg;) Klarer du ikke å vente kan du også alltid ta en titt på facebook siden til Think Pink! Vi er nå 54 medlemer! Bli med du også da!https://www.facebook.com/#!/katrinethinkpink




Think Pink!



Oppskrift på Pavlova ~ the Think Pink way!




Varm stekeovnen til 120ᵒC
Pisk 6 eggehviter stive.


Tilsett så 270 g sukker. 1 og 1 ss om gangen.


Pisk egg og sukker til alt sukkeret er oppløst.
Dette vet du er klart når du du gnir litt egge"skum" mellom to fingre
og ikke kjenner noen sukkerkorn. 



Tilsett nå 2 ts maismel, 1 ts eddik og 1/2 ts vanilje essens. 
Bland ikke for lenge!



Tegn en 24 cm i diameter sirkel på matpapir.
Smør sirkelen med smeltet smør og dryss over maismel.


Bruk så denne sirkelen til å fordele marengsblandingen i en fin sirkel på matpapiret.

Stek marengsbunden i 1,5t.     
Når den er klar slår du av varmen på ovnen og åpner ovnsdøren forsiktig på gløtt.
 Du skal IKKE ta ut bunden! Den skal stå inni å tørke til ovnen er helt kald.
Jeg lot den stå natten over!


Smelt 100 g sjokolade og smør forsiktig utover marengsbunden.




Pisk 1 boks kremfløte sammen med 2 ss melis og 1 ss ekte vaniljesukker med vaniljekorn i. 
Smør så kremen over sjokoladen.



Pynt med bær og server!
1 kurv blåbær.
1 kurv jordbær.
2 kurver bringebær. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar