fredag 31. august 2012

Hva er det BESTE du har gjort for et annet menneske?

Til vanlig blogger jeg om kaker og det gode livet, men her kommer et helt annet tema. Et tema jeg nesten kjenner et ubehag ved. Bare fordi jeg tror jeg ikke har svaret selv!

I dag fikk jeg 2 spørsmål! Første spørsmål var "hva er det verste du har gjort mot et annet menneske?" og det andre spørsmålet var "hva er det beste du har gjort mot et annet menneske?"!!!

Første spørsmål var skummelt lett å svare på! Det datt inn en hau med alternativer i hode mitt med en gang! Jeg er ikke et slemt menneske! Ihvertfall tror jeg ikke at jeg er det! Men som mennesker flest har jeg også begått slemme handlinger. Jeg har både løyet og baksnakket andre. Det er vel en menneskelig handling, som faktisk, merkelig nok gjør vondt å innrømme! Men det er vel det som gjør oss til mennesker tenker jeg. Ingen er perfekte og vi klarer å sårer hverandre daglig, både med og uten vilje! En unnskyldning er det ikke! Nei langt i fra! Og det er vel derfor vi også så inderlig godt husker de slemme tingene vi gjør, fordi vi vet det er galt!

Men HVORFOR var det da så vanskelig for meg å komme på det BESTE jeg har gjort for et annet menneske, hvis jeg kan komme på flere av de slemme tingene uten å måtte blunk?!? Da jeg fikk spørsmålet ble hjernen min blank! Ikke et eneste ord klarte å forme seg! Ikke en tanke! Det var luft! Og jeg pleier vanligvis ikke å ha problemer med å finne ord! Som oftest sier jeg nok mer enn det jeg burde, men nå var det stille nå!

Det er nå gått en del timer og jeg har tenkt litt og bestemt meg for å lage en liten liste over fine ting jeg har gjort! Jeg kommer kanskje aldri til å forstå hva som er den beste handlingen jeg noensinne vil eller har gjort! Men det er kanskje ikke så viktig! Kanskje det å bare vite om de fine tingene man gjør i hverdagen kan gjøre det enda lettere å gjøre dem til en vane! For det er vel det som teller til slutt er det ikke? Å gjøre gode ting mot hverandre slik at gode ting kan skje? Jeg kan ikke alene redde verden, men hvis alle blir mer bevisste på hva de gjør, så kanskje ihvertfall hverdagen for en eller to eller tre kan bli litt bedre?

  1. Jeg prøver så ofte som mulig å spørre om det er noe jeg kan hjelpe til med eller gjøre for andre, på arbeid eller i sosiale sammenhenger. (men jeg kunne nok blitt flinkere å spørre hjemme! Der tar jeg det nok litt for gitt!)
  2. Når mine venner trenger meg stiller jeg ALLTID opp og er der for dem! (men er vel kanskje ikke flink nok til å sende en "går det bra" melding sånn helt plutselig, en helt vanlig dag!)
  3. Jeg hjelpe mennesker på bussen når de skal av med barnevogner.
  4. Jeg reiser meg for eldre.
  5. Jeg smiler til de fleste jeg møter, for ja la oss være ærlig av og til kan det være litt flaut å smile til fremmede! Man kanskje også derfor dess så viktig?!?
  6. Jeg sier positive ting til om andre!
  7. Jeg prøver å motivere og oppmunter andre til å gjøre drømmer og ambisjoner til virkelighet!
  8. En gang kom det en kvinne på døren her hjemme, hun hadde ikke penger eller mat og prøvde å selge meg et bilde. Jeg var bare 15 og hadde ikke noen inntekt selv. Og så hadde jeg heller ikke lyst å gi penger av den typiske grunn at jeg tenkte, "man vet aldri hva de pengene egentlig går til......" Jeg ba kvinnen om å vente litt og så lukket jeg døren, ja jeg låste faktisk låsen! Og så gikk jeg ut på kjøkkenet skar av halve brødet vårt. Puttet brødet i en pose, knøt sammen. gikk ut i gangen. låste opp, og gav kvinnen brødet. Kvinnen tok først imot brødet, prøvde så å gi meg et bilde, men jeg takket nei og sa det kunne hun fortsatt tjene litt ekstra penger for. Kvinnen grep da etter min arm og jeg tenkte i et lite sekund NÅ blir jeg ranet! men i stede ville hun bare ta meg i hånden for å takke. Ja faktisk så sa hun "God bless you!"!!! Jeg smilte, lukket døren og låste igjen. I det låsen smalt igjen gikk det først opp for meg hva jeg hadde gjort! Jeg hadde tenkt slemme tanker på grunn av frykt for det ukjente og uvanlige, men mitt i alt det hadde jeg faktisk gjort noe mot et annet menneske som fikk dette fremmede mennesket til å sitte pris på MEG og TAKKE MEG!!! Kanskje det er det beste jeg har gjort? Men i så fall, hvorfor har jeg aldri gjort det igjen? usikkerhet? redsel?
Nå har jeg 8 punkter!

8 punkter med ting som ikke egentlig er så veldig spesielt....... Men dette er meg! Dette og mye mer!

Jeg spurte min mor hva det beste jeg hadde gjort var. Hun svarte "du gjør det ved å være den du er! Din personlighet og din måte å være mot andre!". Jeg spurte så min ene besteveninne hva det beste hun hadde gjort. Hun kunne heller ikke svare på dette, men hun kunne ihvertfall si at jeg var hennes BESTE venn!!! Da spurte jeg hva som egentlig gjorde meg til det?!? hun sa det gikk ikke ann å beskrive, det var bare en følelse man hadde! Og jeg tror de egentlig har rett begge to! Jeg tror at man er best for dem man er rundt! Og man kan kanskje ikke helt beskrive hvorfor, det bare er slik! På mitt russekort står det "å være perfekt er å ikke være perfekt!" Dette var noe meg om min besteveninne fant på helt pluttselig en dag vi var på vei hjem fra skolen....... Kansje det er sant? Å være perfekt er å ikke være perfekt! For man er perfekt for dem som er glad i deg!Kommer vel ann på øyet som ser!

Jeg kan lage en hel liste på alle de jeg er glade i! Jeg kan nevne mer enn 8 punkter på hver av dem! Men ikke på meg selv! Vi er flinke til å finne feil med oss selv, så hvorfor er vi ikke like flinke til å finne de gode sidene ved oss selv?


Hva er det beste du har gjort mot et annet menneske? Kanskje det vanskeligste spørsmålet man noensinne kan stille seg, men jeg kaster ballen videre og spør DEG!


Hva er det beste DU har gjort mot et annet menneske?
Hvor lange kan listene våre bli om vi bare tenker oss om?






Think Pink!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar