søndag 24. februar 2013

Bryllupskake

Heisann!

Har du en fin søndag? Det har i hvert fall jeg! Utenfor skinner solen, våren er så vidt begynt å titte frem og jeg har vinterferie en hel uke!

Vinterferien skal jeg bruke kun på meg selv denne gangen! Etter noen tøffe 3 uker skal jeg nå bare slappe av og lade opp! Nå er det tid for å se fremover og nyte livet for fullt! Denne våren står det mye gøyt på min plan! Så nå skal jeg virkelig nyte 2013! Jeg starter derfor med å bruke denne uken på å gjøre akkurat det jeg vil! Så denne uken skal jeg bake en del tenkte jeg! Jeg skal se glane inn i den viktigste firkanten vi har i huset! Vi liker å kalle den for TV. Jeg skal sitte meg på altanen, slikke noen solstråler og lese bok! Jeg skal med andre ord bare slappe av og ta livet med ro! Og hva er vel ikke en bedre start enn et lite blogginnlegg?!?

Dette innlegget her har jeg ventet lenge med å skrive! Ja faktisk har jeg ventet nøyaktig 3mnd og 1 dag på å skrive dette! Det finnes forskjellige årsaker til at jeg ikke har publisert dette før, men den største grunnen er at jeg har vært usikker på om det er lov å publisere det. Kaken jeg har laget er det nemlig ikke jeg selv som har funnet på. Jeg fikk en forespørsel for en stund siden om jeg kunne tenke meg å lage en bryllupskake til min fetters kone sin besteveninne. Besteveninnen hadde en veldig bestemt mening om hvordan kaken skulle se ut og sendte meg et bilde så jeg kunne se. Vanligvis er jeg ikke for å lage kopier av kaker andre har kommet på. Når jeg finner inspirasjon til kaker søker jeg selvsagt rundt på nett, studerer bilder og finner ut hva som hadde vært kjekt å ha med. Men jeg kopierer aldri andres kaker! Så å skulle gjøre dette var jeg litt usikker på, men siden dette var for netteopp dette brudeparet sa jeg ja. Kaken var utenom det vanlige. Den var anderledes, kontroversiell og litt spesiell, så det appelerte jo selvsagt til meg! En utfordring er jo alltid gøy!

Kaken bestod av en stor bund (35cm i diameter) med en vanlig kake oppå (25 cm i diameter). Oppå den vanlige kaken var det så plasert en stor kake igjen og så en vanlig kake på toppen. Det var derfor ikke lett å skulle montere denne kaken. Det sier jo seg selv at på et eller annet tidspunkt ville tyngdekraften slå inn om man ikke bygger den rett opp, eller holder den god og kald i kjøleskapet så den holder formen. Det ble derfor masse grubling på hvordan i alle dager jeg skulle få dette til. Men etter en del analysering av oppsettet sammen med min kjære mamma kom vi frem til en løsning som skulle få kakene til å stå. For at kakene skulle klare å bære hverandre har jeg derfor satt i tykke plastrør som støtte i mellom kakene. De fungerer da som bærebjelker i et hus.

Alle kakene står på hver sit kakefat, slik at man kan demontere kaken og skape den om til enkeltkaker om ønskelig.

Hvis du ser på bildet av kaken kan du se at de to største kakene har blitt kledd med frynser. Frynsene er laget ved å kjære ut like tykke og lange remser med fondant. De to mindre kakene er kun dekket med farget MMF. Viften på toppen er også laget i MMF. For at den skulle stivne måtte den lages på forhånd slik at den tørket inn. Dette er en super teknikk å bruke hvis du ønsker at figurene dine skal være stive. Jeg laget viften dagen før slik at den stod over natten. Noen figurer må du lage tidligere. Kommer veldig an på størrelsen på figuren og selvsagt tykkelsen!

Resultatet på kaken ble som du ser! En litt anderledes bryllupskake, med en fasinerende og morsom vri. Den er stilren og leker med kombinasjonen av forskjellige teksturer og farger.

Jeg håper brudeparet fikk nøyaktig den bryllupskaken som de ønsket seg og håpte på til den store fine dagen deres! Masse hell og lykke til brudeparet! Ønsker dere et langt og lykkelig liv sammen!





Think Pink!







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar