søndag 3. mars 2013

Dåpskake

Heisann!

Da var jeg her igjen! Etter en uke vinterferie er det igjen tid for jobb i morgen! Dagene har gått superfort og jeg har fått gjort kanskje halvparten av alt jeg egentlig hadde tenkt å gjøre. Men det er vel egentlig bare et tegn på at jeg har hatt en innholdsrik ferie, og DET kan man jo ikke klage på! Det er godt med slike ferier, hvor hver dag bringer med seg noe nytt! Noe uforventet! Men midt i alt som foregår rundt meg for tiden, har jeg selvsagt tid til et lite blogginnlegg før jeg fortsetter med mine gjøremål!

Dagens kake er en dåpskake laget til en lite prinsesse!

Her på vestlandet er det lange tradisjoner for å bruke hvit dame som hovedkake eller festkake om man kan kalle det,  når man feirer store dager. En hvit dame består som oftest av sukkerbunn fylt med bringebærsyltetøy og pisket kremfløte i lag på lag. Som avslutning dekkes kaken med marsipan og pyntes gjerne med litt marsipanblomster eller andre figurer. Av og til bruker man nøttebunn som første kakelag på kaken, men siden jeg er sterkt allergisk mot nøtter, kan jeg ikke bruke dette i mine kaker. Kaken som jeg laget var som du kanskje alt har forstått en hvit dame. Men med en liten vri denne gangen!

De som hadde spurt om jeg kunne lage kake for dem, var ikke så glad i vanlig krem og spurte derfor om jeg kunne lage en hvit dame, med vaniljekrem i stedet. Jeg blandet derfor vaniljekrem med pisket krem og fylte kaken med. Selve kaken var som vanlig mammas super gode sukkerbunn, dynket med bringebærsyltetøy.

Da jeg skulle smøre kaken med vaniljekremen ble den naturligvis litt mer flytende, enn den ville vært om den var laget av bare vanlig pisket krem. Dette gjorde at kaken ikke var like lett å smøre uten å måtte passe på at den ikke skled fra hverandre, mens jeg holdt på. Jeg måtte derfor være veldig forsiktig mens jeg holdt på. Da marsipanlokket kom på holdt kaken seg godt på plass, og så helt ut som en vanlig marsipankake. Jeg pyntet kaken med roser, liljer og fantasiblomster laget av fondant, penslet med spiselig glitter.

Resultatet ble som du kan se, en hjerteformet hvit dame, fylt med rosa fondantroser på toppen. En kake passende for en liten prinsesse!

Håper du likte kaken like godt som jeg likte å lage den! Til neste gang........




Think Pink!
 







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar