søndag 3. mai 2015

Oreo bryllupskake

Hei alle sammen!

Utenfor skinner solen og jeg er snart klar for å nyte den, men først ville jeg dele en kake med dere som jeg lagde her i uken! Dette er kanskje en av de mest spesielle kakene jeg noen sinne har laget! Jeg startet forrige uke med den tanken at dette ville bli den letteste bryllupskaken man kunne lage. Men lite viste jeg om hvor feil jeg kunne ta! Denne kaken har bydd på flere utfordringer. Den har fått meg til å både bli sint, frustrert, oppgitt og motløs. Men den har også gitt meg muligheten til å tenke nytt og annerledes. Og den gleden man kjenner til slutt når man får det til, er helt ubeskrivelig!

Dere som kjenner meg godt og som fikk oppleve meg onsdags morgen kl 08.30 har nok alt god kjennskap til denne lille historien min, men for dere som ikke fikk oppleve meg denne dagen tenkte jeg å fortelle den for dere nå!

Det hele startet med at jeg var så heldig å få lage bryllupskaken til verdens beste Linn-Yvonne som jeg er så heldig å kunne kalle både min kolegea og veninne! Bruden ville aller helst ha en Oreo kake som bryllupskake. Til dette tenkte jeg supert! Oreo kake har jeg jo laget mange ganger! og den er super enkel! I tillegg fikk jeg lov til å gøre det jeg ønsket med kaken, så jeg hadde bestemt meg for å pynte den med både fondant og fondantroser. Men siden en oreo kake består av ostekrem og sjokolade mousse, tenkte jeg at jeg måtte ha en liten lett sjokoladekake på toppen som lokk før jeg hadde fondant over. Når jeg holdt på med kaken var alt helt fint! Først var det bunnen som består av oreo kjeks og smør. Bunnen ble kjempe bra, så her gikk alt etter planen. Etterpå skulle jeg lage ostekremen med Philadelphia ost. Etter at alle ingrediensene var blandet sammen syntes jeg den var litt rennende, men anntok at dette ville stivne etter en stund i kjøleskapet. Så jeg fortsatte og hadde så på sjokolademoussen. Når alt var stivnet hadde jeg over sjokoladekaken. Fortsatt så alt perfekt ut, men i det jeg tok av kakeringen begynte ostekremen å flyte utover. jeg prøvde å få på fondanten, men det nyttet ikke. Etter noen minutter satt jeg igjen med en ostekrem/sjokolademousse blanding som fløt utover bordet...! Ostekremen hadde ikke stivnet!!! I panikk/sinne hev jeg hele kaken i bosset! Hva i alle dager skulle jeg gjøre!?! Klokken var da 11.30 om kvelden og jeg hadde ikke ingredienser til ny ostekrem!!! Tenk dere panikken jeg kjente på da! alt jeg ville var jo at dette skulle bli en perfekt kake til brudeparet!!! I tillegg skulle jeg lage franske makroner til dem. Jeg hadde egentlig tenkt å lage dem dagen etter, men kl 01.00 var jeg ferdig med de! Her måtte jeg rett og slett bare omrokere på planene mine! Så etter alt dette styret på kjøkkenet gikk jeg å la meg, og utrolig nok sovnet jeg med en gang!

Men ikke så lenge sov jeg, for klokken 5 morgenen etterpå var jeg på nytt lys våken, og klokken 7.00 sto jeg klar på butikken for å kjøpe inn nye ingredienser! Jeg gikk hjem lagde en ny ostekrem, denne gangen med tine naturell og ikke Philadelphia ost jeg risikerte ikke at den ikke stivnet på nytt! Da klokken var blitt 07.40 gikk jeg til bussen og dro på jobb!!! Siden jeg hadde fått laget ny ostekremen ferdig før jeg dro på jobb, var jeg igjen i strålende humør! Jeg kunne på nytt smile, ja til og med le litt av hele hendelsen! Så resten av dagen var jeg mitt vanlige jeg. Og etter jobb fikk jeg heldigvis laget ferdig resten av kaken!I frykt for at også denne skulle falle sammen, bestemte jeg meg for å ikke dekke den med fondant, jeg ville heller ikke ha en sjokoladekake på toppen. Jeg bestemte meg for å heller lage litt sjokoladepasta som jeg kunne ha rundt kaken. Jeg valgte også å fortsatt bruke fondantrosene som pynt. Resultatet ble til slutt en kake som jeg var ganske fornøyd med! Kaken så ikke lenger ut som en vanlig Oreokake, men mer en bryllupskake! Selv om den ikke ble slik jeg hadde tenkt i starten så ble den veldig bra til slutt!

Så som dere ser er det ikke slik at alt alltid går bra på første forsøk her i huset, men derfor er det enda gøyere når man til slutt lykkes!

Håper dere alle likte kaken! Og håper selvsagt spesielt at brudeparet ble fornøyd med den! Selv om det var noen hindre under veis, var dette en utolig gøy kake å lage! OG ikke minst var det er stor ære å få lov til å lage den for dere!


Gratulerer så mye til de nygifte! 
Hipp hurra for kjærligheten!


Think Pink!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar