søndag 27. desember 2015

Nyttårs dessert! Pavlova med is og varme bær!

Hei alle sammen!

Hjelpe meg nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her inne! Tiden har gått så alt for fort i det siste! Det har vært feiring av bursdager, tur til London,  julebord, jule konserter og julaften! Det har skjedd så mye at tiden har ikke strukket helt til, men nå er jeg tilbake og klar for nye innlegg og ikke minst! NY LOGO! Heldig er jeg som har slike gode snille mennesker rundt meg som plutselig overrasker meg med min helt egen logo! Tusen tusen takk Roger! Du har et fantastisk talent!

Julen er over og 2016 nærmer seg med stormskritt! Utenfor har snøen lavet ned i dag og jeg har laget både snømann og snølykter! På TV spilles The Holiday og her under teppet sitter jeg å koser meg med en var kopp gløgg, mens jeg tenker på dere alle! I dag er det 3. juledag og mange har vært så heldige at de har fått en ekstra fridag. I morgen er det jobb igjen for de fleste og jaget og maset om romjulssalg, handlig til nyttårsfest og hverdags mas er på nytt i gang for noen få dager. I en hektisk hverdag er det ikke alltid like lett å få tid til alt man ønsker. Tenkte erfor å dele en super enkel men fortsatt super god nyttårs dessert med dere!

I min familie er en av favorittkakene pavlova med friske bær, men vi kan vel alle være enige om at de friske bærene er de vi får om sommerne og ikke de som blir impotert langveis fra til butikkhyllene våre på denne tiden av året. Jeg tenkte derfor at jeg like godt kunne endre litt på selve kaken! I stedet for friske bær har jeg kjøpt en pose med frosne bær (ja det er lov å jukse litt, dette skulle jo gå fort i en hektisk hverdag!) som jeg varmet opp på pannen. På forhånd har jeg laget mini pavlovaer til alle gjestene slik at de kan porsjonere desserten selv. Til slutt har jeg kjøpt (igjen lov å jukse) vanilje is. Alt blir plassert på bordet så kan gjestene ta oppå det de vil selv! Så enkelt og så lite tidkrevende! Mini pavlova bruker du selvsagt litt tid på for å få de rett pisket (ca 30 min), men dette kan du gjøre opp til 3 dager før uten at det skal ha noe å si for smak eller konsistens!

Tenkte å dele oppskriften med dere her! oppskriften holder til 12 mini pavlovaer.





Oppskrift på mini pavlova med is og varme bær.



Dette trenger du:

6 romtempererte egghviter
0,5 ts Creme De Tartar (kan droppes)
3,6 dl fint sukker
1 ss maismel
1 ts vaniljeessens




Slik gjør du:



Pisk eggehvitene i en helt ren bakebolle. 
(Fedt eller rusk i bollen vil gjøre at eggehvitene ikke piskes stive.)
Når eggehvitene begynner å boble seg har du i Creme de tartar for å stabiliesere eggehvitene.




Når eggehvitene er blitt pisket lett og luftig har du i sukker.
En spiseskje om gangen.
Når alt sukkeret er oppløst er du klar for neste steg.

Bland maismel og vaniljeessens før du har det ut i marengs blandingen din.
Miks allt i mikseren. Men bare så lenge at du har fått det blandet. Maks 30 sek.




Han marengsblandingen på bakepapir. 
Bruk 2 spiseskjeer til å fordele massen i små marengs reir. 



Stek marengsen på 120gC i 30 min eller på 110gC på varmluft.
Slå så av varmen og la marengsene stå i ovnen over natten med døren på gløtt så de tørker.



Plasser marengsene på et serveringsfat.
Varm så opp de fryste bærene og server sammen med is.
For å gjøre de litt ekstra fine kan du alltid drysse til spiselige gull flak over desserten.





Håper denne desserten faller i smak hos både store og små! Det gjør den i hvert fall her i min familie!

God jul videre til alle sammen og et riktig godt nyttår!


Think Pink!
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar