søndag 24. januar 2016

Klovnekake

Hei!

Det er nå litt over 5 år siden jeg begynte å bake kaker og 1 desember 2010 skrev jeg mitt første innlegg her på bloggen. Bloggen startet som en skoleoppgave og var ikke ment som en fast blog. Men litt etter litt så har dette blitt mitt eget lille bakeunivers og for hver kake jeg lager kan jeg se en liten utvikling skje. Jeg lærer nye teknikker og får prøvd meg på nye tema. Men noen tema ser jeg forblir like populære år etter år. Et av disse temaene er klovne eller sirkus kaker. Et felles trekk for alle slike kaker jeg har laget er at de har vært til 1-års dager. Så da min snille gode kollega spurte om jeg kunne lage en slik kake til hennes to små som fylte 1 år sa jeg selvsagt JA!

Som sikkert mange andre kakebakere, liker jeg ikke å kopiere andres verk. Jeg kan gjerne få se bilder av hva de liker, men jeg nekter å lage identiske kaker til andre. Jeg har min kakestil og den ønsker jeg å være tro mot. Det var derfor veldig kjekt da min kollega gav meg helt frie tøyler, så lenge jeg holdt meg til temaet. Som inspirasjon brukte jeg bilder av dekorasjonene hun skulle bruke i besøket. Jeg prøvde derfor å bruke de samme fargene på min kake som hun hadde valgt på pynt. Jeg prøvde også å få inn noen av de samme elementene som hun hadde som dekorasjoner. Jeg prøvde også å passe på at kaken var kjønnsnøytral da den skulle være til et lite tvillingpar, hvor den ene er gutt og den andre er jente.

Kaken jeg har laget er en sjokoladekake fylt med sjokolade-smørkrem. For oppskrift på den kan du trykke HER. Kaken har jeg trukket med MMF (marshmallow fondant). Og figurene har jeg laget av ferdiglaget sukkerpasta, kjøpt fra Cacas.

Jeg foretrekker å kjøpe hvit fondant slik at jeg kan farge den i de fargene jeg selv ønsker. For å farge fondanten brukte jeg Wilton sine gelefarger. Jeg brukte fargene Lemon Yellow (sitron gul), Sky blue (himmel blå), Leaf green (blad grønn), Orange (oransje) og Violet (lilla). Det fine med å farge fondanten selv er at man kan blande forskjellige farger til man får den fargen man selv ønsker, men det er også lett å få for kraftig farge eller feil når man eksperimenterer.

Når alle fargene var klare kunne jeg begynne med dekorasjonene. Kaken ble dekorert med 3 klovner på toppen. Alle klovnene har fått hver sin hovedfarge. En blå, en gul og en oransje, men de har også alle fargetrekk fra de andre klvnene for å knytte dem sammen som en helhet. Rundt kaken har jeg laget en vimpel rand med noen av de samme fargene som ble brukt i vimpelen de skulle ha i besøket. Til slutt lagde jeg et skilt med 1 år på og plasserte navnene til bursdagsbarna på sidene for å trekke alle fargene sammen. Studerer du kaken kan du se at det er de samme fargene som går igjen på de forskjellige elementene.

Håper dere likte denne kaken! Jeg hadde det i hvert fall veldig gøy med å lage den!




Think Pink!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar