søndag 31. januar 2016

Minecraft winter cake! Hvordan smelte Isomalt?

Hei alle sammen!

I dag sitter jeg her trygt under teppet mitt med en kopp te, mens jeg ser på snøværet utenfor som flakser rundt. Etter en liten uke med regn er vi på nytt gjort om til et vinter eventyr. Det passer derfor ekstra godt å dele denne kaken med dere i dag!

For ikke lenge siden hadde min nevø bursdag. Tiden går så alt for fort og han er alt blitt 9 år! Helt siden jeg begynte å bake slike kaker har han vært en av mine trofaste hjelpere, prøvesmakere og inspirasjonskilder. Hvert år går jeg inn for å lage en ekstra spesiell kake til han! De siste årene har han derimot ønsket seg samme tema som sin storebror, det har derfor godt mye i Minecraft! Minecraft er uten tvil en av de kakene som tar lengst tid å lage! Ikke fordi de er vanskelige, men fordi detaljene er så små og så mange! I tillegg passer jeg alltid på å lage en ny kake, med nytt tema slik at de ikke får samme kake år etter år, det krever derfor at jeg prøver å tenke kreativt gjennom hele prosessen. Jeg prøver derfor å kombinere forskjellige tema og teknikker. I år begav jeg meg ut på et helt nytt eventyr! Jeg bestemte meg for å lage en isbane til Minecraft figurene! Isbanen laget jeg av isomalt! Isomalt har jeg aldri prøvd før, så dette var virkelig en ny utfordring! For å toppe det hele sto det ikke forklaring på utførelsen på pakken og jeg fant kun informasjon på engelsk! Nå er jeg veldig glad i det engelske språket og forstår det meste. Jeg er jo en av dem som foretrekker å lese bøker på engelsk, men jeg synes ikke alltid engelske forklaringer på oppskrifter er så enkle å forstå. Enten bruker de ingredienser vi ikke har tilgjengelig ellers så bruker de det vi ikke har. Så tenkte jeg nå skulle prøve å forklare hvordan jeg laget min isomalt, så kanskje det kan være til hjelp for noen andre en annen gang!


Slik lager du Isomalt:

Du trenger:
glasskål fylt med kaldt vann og isbiter
En liten panne 
0,5 dl Isomalt
vann
termometer for dropps laging
Konditorfarge om ønskelig
Form til å ha Isomalt i etter laging




Slik gjør du:



Fyll glasskålen din med vann og ha i isbiter.
Denne skal du etterpå bruke til å kjøle ned pannen du har isomalten i, når den er ferdig.



Ha isomalt i en liten panne.
Fyll med vann slik at vannet akkuratt veter all isomalten. 
Her må du se mengden litt an. 
Du skal ikke har så mye vann at Isomalten din flyter i den. 
Det skal se litt ut som våt sand på en sandstrand.


Ha på varmen, jeg hadde den på medium varme i starten.
Rør ikke Isomalt blandingen din, la alt bare smelte.
Når blandingen begynner å boble og det meste er helt smeltet kan du begynne å røre.
Ha i Termometeret ditt så du kan holde styr på temperaturen.


Når Isomaltblandingen når ca 82°C kan du ha i konditorfarge.
Jeg blandet i Wilton sin Sky blue gele farge. Ha ikke i mye, den er veldig drøy!


Kok videre til du når 171°C Da er den klar til å tas av!
Det kan hende temperaturen blir stående en stund på rundt 110°C, men ikke frykt dette er normalt!
Bar ta deg litt god tid for til slutt vil den stige. Og når den når 171°C må du skynte deg!
Du skal nå ha pannebunnen oppi isvannet ditt for å stoppe kokeprosessen. Men ha den ikke der lenge for da stivner Isomalten!



Ha isomalt blandingen din i formen du skal bruke. 
Jeg brukte en tinnform som jeg kunne klippe i.
Du kan også bruke silikon former om ønskelig.
La blandingen stivne helt før du har den ut av formen.


Isomalt smaker ikke noe. Dette er en sukkerblanding, men har ikke den typiske søte smaken. Isomalt blir ofte brukt når man skal lage drops. 




Håper denne forklaringen kan være til hjelp for dere andre! Her kommer noen bilder av hvordan jeg brukte min på kaken!




Think Pink!
















1 kommentar:

  1. Tusen takk for fin forklaring. Ny på dette med isomalt. Dette hjalp utrolig mye. Mvh Cicilie Anette

    SvarSlett