mandag 11. juni 2012

Saftig sjokoladekake ~ 50 års dag!

Heihei!
Da var atter en ny uke begynt! Min helg ble tilbrakt med jobb fest og utdrikkningslag, så da jeg endelig kom meg på fote igjen var hele helgen forsvunnet og det sto ikke tilbake noe tid til å blogge!

I dag skal jeg blogge om det som kansje kan defineres som min favoritt sjokoladekake for tiden!!! Dette må være en av de saftigste sjokoladekakene jeg har smakt på lenge! Jeg fant en oppskrift på nettet og har ut i fra den tilpasset den mine egne smaksløker! Oppskriften jeg har endt opp med skal jeg ligge ved under så du kan få prøve selv!

Grunnen til at jeg bestemte meg for å finne meg en ny sjokoladekake oppskrift var rett og slett at jeg var lei av å lage min gamle! Så da min søte snille veninne Elisabeth spurte om jeg kunne lage en festsjokoladekake til moren hennes sin 50 års dag kunne jeg jo ikke si nei! Elisabeth er en av de veninnene jeg har hatt lengst! og vi har holdt sammen i både tykt og tynt! Det som er så fint med Elisabeth er at vi trenger ikke snakke sammen hver dag, men når vi snakkes så virker det som om det bare var timer siden sist vi snakket sammen! Foreldrene til Elisabeth har også alltid vært så snille og hyggelige når jeg har vært på besøk så det å lage denne kaken var ikke noe å diskutere i det hele tatt! Dette var virkelig en kake jeg vill lage!!!

Før jeg laget kaken til bursdagsfesten måtte jeg selvsagt prøve den selv! Og jeg må si her i huset ble den en hitt med en gang! Forestill deg en kake som er så saftig, lett og luftig at den nesten brekker i to når du løfter den opp. Forestill deg så at du dekker den med lys, lett sjokoladekrem toppet med ferske bringebær! Ja da er du i nærheten av å kunne kjenne smaken og lukten av denne fantastiske kaken!



Du gjør:



Sett ovnen på 177g C.



Bland 120g opphakket kokesjokolade og 30g kakao pulver i en bolle.



Hell 2,4 dl oppkokt vann over sjokoladen.
Rør rundt til alt er smeltet og godt blandet.
Avkjøl blandingen.


Pisk 226g smør og 400g sukker hvit.


 Ha i 3 egg.
Et og et egg om gangen.



 Tilsett smørblandingen med 2 ts vaniljeessens.


 Bland så sjokoladeblandingen ut i smørblandingen.



295g mel, 10g bakepulver, 4g natron, 1/4 ts salt. 
Bland alt det tørre i en bolle ogbland i smør/sjokolade røren.
Men gjør dette i 3 deler!
Hvor du i mellom hver gang tilsetter litt melk (til sammen 2,4dl).

Stek kaken i ca 30-35 min. Husk du kjenner ovnen din best, så kan hende din kake trenger kortere eller lenger tid enn min ;)



Til sjokoladefyllet/kremen, trenger du:
1 pakke Philadelphia freia sjokolade smørkrem.
125 g melis og 1 kartong med kremfløte.



Bland sammen philadelphia sjokolade og melis.
Pisk kremfløte og elt inn i osteblandingen og du er klar!
Vil du ha litt mørkere smak kan du tilsette 2-3 ss kakaopulver og litt svart kaffe!


Pynt kaken etter ønske, gjerne med bringebær!
Jeg har brukt 2 kurver med bringebær og litt sølvkuler.


Etterpå smeltet jeg ca 100g kokesjokolade som jeg lot renne over bringebærene!



Og resultatet ble slik!
Håper du likte denne oppskriften!!!






Think Pink!















4 kommentarer:

  1. Hei!
    Prøvde oppskriften din, og stusset litt på tiden du stekte den? Jeg måtte tredoble tiden, for kaka var rå.... Du har sikkert mye bedre ovn enn meg!

    Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Så kjekt at du ville prøve oppskriften :) Synes vel kanskje det var litt lang steketid du måtte ha på den. Jeg pleier som nevnt over å bare bruke 30-35 min på denne kaken. Har du kanskje hatt hele røren i en rund form? Vil tro det tar litt lenger tid da. Eller kanskje du har tilsatt for mye veske?

      Har selv laget denne kaken mange ganger, og har aldri opplevd at den ble rå inni. Men fint at du gir tilbakemelding på dette. Det er jo erfaringene som gjør at vi lærer:)


      Think Pink!

      Slett
  2. Hei! Har litt lyst til å prøve ut kaken di. Siden hun som har prøvd kaken som ble rå og du mente at hun har hatt hele røren i en form. Skal den i en rund og en langpanne så det blir to kaker av røren som avbildet?

    Mvh. Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. På bildene over ser du to forskjellige kaker jeg har laget. Når jeg lager langpanne (litt mindre en en vanlig langpanne) bruker jeg hele røren i samme form. Lager jeg derimot en rund kake, deler jeg røren i to like store runde former. Ca 24cm i diameter:) håper dette gav deg svar på det du lurte på:) kjempe kjekt at du vil prøve oppskriften:)

      Slett