søndag 30. juni 2013

Mini Pavlova

Dagens tema: mini pavlova with fresh berries!!! Kan det bli bedre!

Nå i disse fantastiske sommerdager er butikkhyllene fylt med friske bære, i alle fasonger og størrelse. Forskjellige farger og navn! Man kan velge mellom norske og utenlandske frukter og bære. Og nå til dags holder det ikke bare med å kalle det blåbær eller bringebær! Nei nå kan vi faktisk velge mellom flere forskjellige versjoner alt ut i fra hvor de er dyrket og på hvilken tid av året vi befinner oss i! Jeg som ELSKER bære, frukter og alt som er grønt går jo da amok i disse hyllene og ender ofte opp med å kjøpe mye mer enn jeg klarer å spise! Men det er så godt! Så når jeg da får muligheten til å kunne bruke helt ferske ingredienser i min baking, kan jeg ikke la det gå forbi meg!

En av disse gangene (for ikke så alt for lenge siden) da jeg hadde kjøpt inn alt for mye  bær fikk jeg heldigvis muligheten til å servere dem i et lite besøk vi hadde her hjemme! Men jeg kunne jo ikke bare servere bær! Nei jeg bestemte meg for å lage mini Pavlova fylt med vaniljekrem og bær! Utgangspunktet for mini pavlova er helt det samme som når du lager en helt vanlig stor pavlova! Eneste forskjellen er av man deler opp "røren" i små porsjoner. Jeg brukte to spiseskjeer for å lage mine porsjoner. Etterpå brukte jeg en liten teskje for å lage en liten grop i pavlovaen som jeg kunne fylle med vaniljekrem når de var stekt. Det er det hele! Superenkelt egentlig!

Fikk du kanskje lyst å prøve selv? i så fall så kommer oppskriften her under! Håper de faller i smak! Det gjorde de ihvertfall her i huset!



Mini Pavlova Recipe

3 eggehviter
135 g sukker
1 ts mais-mel
1 ts hvit vin eddik 

1 boks kremfløte
1/2 pakke vaniljekrem
Friske bær etter eget ønske


Slik gjør du:

Husk å lage dem dagen før du skal servere dem!
Varm stekeovnen til 140ᵒC


Pisk eggehvitene til stivt hvit skum.



Tilsett sukker i eggehviten en spiseskje om gangen.



Pisk egg og sukker til alt sukkeret er oppløst.
Dette vet du er klart når du du gnir litt egge"skum" mellom to fingre
og ikke kjenner noen sukkerkorn. 



Bland eddik med mais-mel og tilsett forsiktig i marengs blandingen,
ved å elte det inn for hånd. Er du for hardhendt vil alt bli flytende. 
Vil du ha litt vaniljesmak kan du tilsette 1 ts vaniljeessens.

Fordel "røren" i små porsjoner slik som beskrevet over og stek i midten av ovnen i ca 25-30 min.
Mår pavlovaen er lys gylden og sprø utenpå er de klar.
Slå av varmen og sitt ovndøren på gløtt. La de stå å kjøle seg ned slik over natten!
Da bli de perfekt!



Pisk en boks med kremfløte til lett og luftig krem. 
Tilsett så en halv pakke med vaniljekrem, og pynt med bær av eget ønske.
Du kan også raspe litt mørk sjokolade å ha på toppen om du ønsker. 



Think Pink!







Vil du se mer til Katrine~Think Pink kan du bli med i facebook gruppen: https://www.facebook.com/katrinethinkpink





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar