søndag 13. oktober 2013

Spiselige bordkort til dåp!

Heisann!

Da var jeg her igjen! Har vært litt stille her i fra meg i det siste. Ikke fordi jeg ikke har noe å blogge om, for jeg har nok sikkert alt for mye å blogge om for tiden, men rett og slett fordi jeg har vært vekkreist! Jeg har nemlig vært i London!!! Så nå er jeg full av ny inspirasjon! Har også hamstret inn litt til min lille bakesamling. Så nå skal det bakes fremover! Men før jeg går ut på kjøkkenet i dag for å begynne å bake tenkte jeg å dele et lite kakeprosjekt med dere!

For 2 uker siden ble verdens fineste lille Prins Even  døpt! OG som den heldige tanten jeg er fikk jeg lov til å bake både dåpskaken OG noe helt annet og spesielt! Jeg fikk nemlig i oppdrag å lage bordkortene som vi skulle ha på bordet for å vise hvor alle skulle sitte! Siden det var en liten prins som skulle døpes skulle selvsagt fargetemaet gå i blått!

Det ble bestemt at kjeksene skulle formes som trillevogner. Da hadde vi litt plass til å skrive på navnene. Planen var egentlig å lage noen vaniljekjeks, men etter en prøvebaking fant vi ut at denne typen kjeks kanskje kunne bli litt for tynne og sprø for denne typen bruk. Jeg prøvde å leite etter flere forskjellige oppskrifter, men fant ikke noen som jeg syntes passet bra. Heldigvis kom plutselig min snille gode mamma på at vi kunne jo lage tyske skiver å bruke som kjeks! Vi prøvde derfor dette for å se hvordan resultatet ville bli. Resultatet ble supert! Og ikke minst så smakte de jo himmelsk godt! Hvem liker ikke tyske skiver!!! Vi brukte en god gammeldags oppskrift som min mor hadde skrevet ned i en gammel kokebok fra mormor. Jeg aner ikke hvor oppskriften egentlig kommer i fra, men gode er de i hvert fall!!! Kansje du har en egen oppskrift på dette? Vil tro det svirrer mange forskjellige typer av denne oppskriften rundt om i vår store vide verden. Men jeg tenkte ihvertfall å dele vår oppskrift med dere! Jeg skulle lage ca 35 kjeks til bruk så måtte lage ca 50 i  tilfelle noen ikke ville bli skikkelige. Oppskriften holder derfor til mellom 30-50 kjeks alt etter hvor store du lager kjeksene!



Mormors tyske skiver

Du trenger:
200g mel
175g potetmel
150g melis
1ts vaniljesukker
250g smør
1 egg


Slik gjør du:

1. Bland mel, potetmel, melis og vaniljesukker i en bakebolle. 
2. Tilsett smør i melblandingen og kna alt sammen, slik at du får en sandete konsistens.
3. Knus 1 egg i mel/smørblandingen og bland godt sammen. Alt gjøres for hånd.
4. Når alt er godt blandet rull ut deigen til en tykk pølse og pakk i plast. la den stå kjølig i minst 1t før du bruker den. Du kan enten kutte pølsen i ca 0,5cm tykke skiver og steke med en gang eller kjevle den ut og stikke ut kjeks med kakeformer. Stekes mitt i ovnen på 225C i ca 4min.
5. Etter steking lar du kjeksene kjøle seg ned før du spiser dem eller dekorerer dem.

 

Jeg dekorerte mine kjeks med MMF og Royal Icing.  Jeg kuttet MMF med samme form som jeg kuttet kjeksene med, slik at de blir så identiske som mulig! Etterpå pakket jeg dem inn i cellofan og pyntet med et lite papirhjerte hvor dåpsbarnets navn og dåpsdato sto.
 
Dette var altså hvordan jeg laget bordkort av kjeks! Ikke så veldig vanskelig, men resultatet gir det lille ekstra på den store dagen! Hvis du har tenkt å lage slike vil jeg anbefalle å starte noen dager i forveien. Jeg brukte 2t på å tegne/skrive på alle bordkortene med icing. Til selve bakingen brukte jeg også ca 2t, men jeg fikk god hjelp av både min mor og min tante med dette. Å skulle stikke ut 50 kjeks samtidig som du skal passe steketid på 4 min kan lett bli alt for mye for bare en person. Skal du derimot gjøre dette alene kan du heldigvis la deigen stå i flere dager i kjøleskapet, så lenge den er pakket inn. Deigen holder seg lenge (hvis du ikke synes den er så god at du spiser den opp), så bare til å ta ut litt og litt. Husk den må være kald når du bruker den. 
 
Håper du har en fin helg og at helgen din blir super! Del gjerne med oss andre hva DU har tenkt å bake i dag! Jeg er å finne her inne, på FACEBOOK og på INSTAGRAM så er det noe du lurer på er det bare å ta kontakt!
 
Instagram: katrinethinkpinkcakeblog
 
 
 
 
Think Pink!

 





 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar