lørdag 14. desember 2013

Santa's Christmas Cake

Heisann!

Da var det blitt 14 desember alt. Bare 10 dager igjen til julaften nå! Kjenner jeg gleder meg kjempe masse nå! Og det beste med det hele er at jeg faktisk har tid til å virkelig kunne kose meg! Som oftes blir førjulen fylt med mas og julehandel kaos. men i år har jeg vært effektiv! De fleste gavene er kjøpt og pakket, klare til å deles ut! Så nå skal jeg bruke resten av denne fantastiske førjulstiden på julebaksten. Jeg har alt laget litt, men er ikke på langt nær ferdig enda! Er vanskelig å bestemme for hva jeg skal bake når det finnes så mye godt der ute! Hva er dine 7 sorter?

Men mens jeg sitter her å bestemmer meg, tenkte jeg at jeg like godt kunne dele et lite kakeinnslag med dere! Jeg laget nemlig en liten julekake for en tid tilbake. Kaken ble laget i anledning årets julebord med jobben. I år ønsket jeg å lage en skikkelig julekake, med masse juleelementer som pynt. Det hele startet med at jeg ville ha en julenisse på kaken min. Og resultatet ble som du ser litt mer enn bare julenissen. Pluttselig hadde vi fått med både Rudolf, noen pingviner, et juletre og pepperkakemennene. Jeg elsker å lage slike kaker som dette! Å kunne bruke fantasien min på denne måten er det gøyeste jeg vet! Når jeg får være kreativ på mine helt egne premisser, ja da koser jeg meg da! Kanskje du også føler det slik? Og hvis du ikke helt føler det slik, men fortsatt har lyst å prøve deg på en lignende kake, så har du muligheten nå! Jeg har nemlig tatt bilder av hvordan man lager Julenissen. Og deler selvsagt denne gjennomgangen med dere! Så hvis du vil ta en titt, er det bare å trykke her!

Kaken er en red velvet cake. Fylt med ostesmørkrem og dekket med MMF. Figurene har jeg laget av fondant som jeg har kjøpt på Panduro. Du kan selvsagt lage fondant selv også eller bruke MMF. Men jeg personlig blir ikke helt fornøyd med denne type konsistens til figurer, så da bruker jeg heller den som man kjøper på Panduro. Du får også tak i fondanten alle steder hvor de selger Cacas produkter, så ikke vanskelig å få tak i. Koster heller ikke så mye for en pakke. Sleden som julenissen sitter i, ble laget noen dager før de andre da den trenger litt tid på å lufttørke. Men har her brukt samme fondant som på alt annet. Husk på at de forskjellige fondant merkene, trenger forskjellig tid på å stivne. Noen tørker nesten med en gang, mens andre bruker flere dager før de er helt tørket. Også tykkelsen på det du skal tørke spiller selvsagt med på hvor lang tørketid du må beregne.

Som du ser på kaken har jeg laget en blå kant rundt det hvite MMF trekket. Det blå er også MMF. Har bare farget det blått. Jeg kjevlet ut en lang, tykk remse med MMF og så kuttet jeg den til med et pizza hjul. Da har jeg muligheten til å kunne bevege hjulet i bueform slik at jeg får spill i remsen min. Etterpå rullet jeg den sammen og rullet den så ut rundt kaken.

Håper du likte kaken min! Si gjerne din mening om hva du synes! Til neste gang!

Think Pink!










2 kommentarer:

  1. Veldig bra, Katrine! Kaken ser ut som et lite eventyr,,, Synd at den må spises. Den burde ha vart mye, mye lenger :)
    Gratulerer :)
    Hilsen John

    www.johnsteffensen.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk John! kjekt med sånne fine tilbakemeldeleser! Håper alt går bra med deg!

      Klem Katrine

      Slett