søndag 16. februar 2014

Skoleboller

Heisan!

Her i huset er det OL som teller for tiden, så helgen tilbringes foran TV innpakket i et varmeteppe med te i koppen og ristede skiver til frokost! Er herlig med slike kose helger midt i mellom lange travle dager! Søndag her i hus betyr som oftest litt ekstra kos på ettermiddagen også, enten det er dessert etter middag eller alt for tidlig feiring av fastelavnen med fastelavnsboller! Det er alltid rom for litt ekstra kos. Når regnet pisker på ruten utenfor og vinden uler, ja da er det godt å sitte under teppet her inne. I dag har jeg ikke helt bestemt meg enda for hva jeg skal lage til kosen senere, men mens jeg bestemmer meg tenkte jeg å dele en av våre store hits her i huser! Skoleboller! Med skoleboller kan man ikke slå feil! Bollene er like gode varme fra ovnen som avkjølte på kvelden. For min del er det nok glasuren på toppen som er det beste med disse bollene!

Her i huset har det blitt en del baking av boller i det siste. Skillingsboller, små boller, skoleboller, alt mulig rart egentlig. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tror kanskje det er fordi jeg forbinder nystekte boller med vinter og kos. Selv har jeg aldri vær noe særlig flink på gjærbakst, jeg synes det er vanskelig å få deigen skikkelig til. Men heldig vis er ikke det så farlig når min kjære mamma har en perfekt oppskrift på bolledeig! Denne oppskriften er så lett at selv jeg får den til hver gang! Og siden jeg synes denne oppskriften er så bra har jeg spurt om lov til å dele den med dere også! Så her kommer oppskriften på bolledeig ala mamma!



Fin bolledeig oppskrift
Skoleboller oppskrift

Du trenger:
1 kg mel
200 g sukker
1 klype salt
1 pk tørrgjær 
6 dl lunkent vann + 1 dl matolje

Slik gjør du:

Bland alt det tørre i en bolle og bland sammen.
Jeg bruker en Kenwood maskin med elte krok.



Ha vann og olje i et litermål.
Hell vesken over den tørre melblandingen, mens maskinen går.
bland til deigen er jevn og blank i overflaten. ca 5 min.
La deigen stå å heve til den er dobbel i størrelse.
Når deigen er blitt dobbel i størrelse er den klar til å bakes ut.
Denne deigen kan du bruke til alle typer boller.


For skoleboller:
Ha deigen ut på en bakematte. pass på å ha litt mel på matten så deigen ikke klebrer seg til matten.
rull deigen ut til en lang pølse. ca 5-7 cm tykk. 
Kutt pølsen opp i like store biter og trill bitene rundt i hånden din til de blir runde og fine.
Ha bollene over på en bakeplate dekket med bakepapir.
Press til et lite hull i midten av bollen. Her skal du ha vaniljekrem før steking.
La bollene etterheve til dobbe størrelse før du har i litt vaniljekrem i tommelhullet. Jeg bruker hjemmelaget vaniljekrem, men du kan helt fint bruke ferdiglaget vaniljekrem som kjøpes på butikken.
Steker bollene i ovnen på 200⁰C.
tiden må du se an ut i fra ovnen din. Men bollene skal være gylden brune i fargen før du tar dem ut. 
Pisk gjerne sammen et egg før steking og pensle over bollene for en finere gylden farge på bollene dine.
Etter steking lar du bollene kjøle seg ned før du blande melis og vann å har over bollene.
Dryss gjerne med kokus over glasuren for ekstra smak!
Da er bollene ferdig og klar til å spises!

Håper det smaker!


Ha en fin søndag videre! og ikke minst ha en fin ny uke!



Think Pink!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar