lørdag 23. august 2014

Bryllupskake!

Heihei!

I dag tenkte jeg å dele en kake med dere som har lagt å ventet alt for lenge her i arkivet! Tidlig i vår fikk jeg nemlig æren av å lage bryllupskake for noen bekjente!!! Kaken skulle være en 3 etasjers Red Velvet kake dekket med MMF og pyntet med roser.

Rosene skulle være farget rosa, men de skulle ha mer en gammelrosa farge enn en vanlig lys rosa farge. Jeg måtte derfor blande rosa og lille konditor gelefarge for å få den rette fargetonen på rosene. Rosene ble så glitret med rosa spiselig glitter!

Jeg elsker å lage slike kaker! Ingen ting er gøyere enn når jeg får slippe meg løs og være kreativ. Spesielt når det er snakk om bryllupskaker! Det var derfor ekstra gøy da bruden lurte på om det gikk an å få til et blondemønster på kaken! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve cake lace og nå hadde jeg endelig muligheten til å prøve dette! Cake lace er et spiselig flytende produkt som man former til blonder på en silikonmatte og steker i ovnen. De ferdige blondene føles helt som heklede blonder og er like fleksible. Disse kan man så ha på kaken. Personlig synes jeg blondene smaker en blanding av brendt sukker og vanilje, med andre ord så smaker de søtt og godt!

Når jeg lager slike kaker som dette begynner jeg i god tid før kaken skal være ferdig slik at alle elementene er ferdig laget før jeg skal pynte. Rosene lager jeg helst uken før slik at de får tid til å stivne. Hvis ikke fondanten er stvinet til jeg skal ha på rosene på kaken kan rosene falle sammen og se ødelagte ut. Dette kan vi ikke ha noe av på en bryllupskake!  Denne gangen hadde jeg faktisk laget dem enda tidligere da jeg viste at jeg skulle ha veldig mange roser. Rosene trenger ofte 2-3 dagers tørketid fra de er laget til de er helt stive. Etter det er stvinet kan du oppbevare dem i en tørr kakeboks til du skal bruke dem.

Som noen av dere kanskje alt vet så skadet jeg skulderen min i vår. Dette skjedde selvsagt like oppunder at denne kaken skulle bli ferdig montert. Jeg måtte derfor få hjelp av familien min til å få montert selve kaken. Noen ting kan man klare med en hånd som å feste blomstene til selve kaken, men å trekke kakene med MMF, eller det å stable kakene oppå hverandre er noe helt annet! Heldigvis stilte min snille kusine Mona opp sammen med hennes manns kusine Helen for å hjelpe til. Mamma var som alltid selvsagt med og hjalp også! Med masse pirking fra meg og med super god hjelp fra dem fikk vi heldigvis ferdig kaken til brylluppet! Uten disse 3 fantastiske menneskene i mitt liv hadde jeg virkelig ikke klart dette!!! Jeg er heldig som har dem alle sammen som mine støttespillere! Så hvis dere leser dette vil jeg takke dere spesielt for at dere stilte opp da jeg trengte dere som mest!

Da kaken var ferdig tror jeg vi alle var veldig fornøyde med resultatet! Kaken ble helt slik jeg ønsket at den skulle bli! Og ikke minst ble brudeparet veldig fornøyd med kaken! Og siden jeg hadde fått så god hjelp ble den ekstra spesiell for oss alle. For de som skulle ha kaken var nemlig min kusine sin svigerinne og kommende svoger! Så ikke bare fikk brudeparet den kaken de ønsket seg, men de fikk den også laget av sin familie!


Gratulerer så mye med den store dagen til det vakre brudeparet!
Hilde ♥ Øyvind





Think Pink!














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar