søndag 7. september 2014

Drømmehagen Bursdagskake!

Hei!

I mitt forrige innlegg viste jeg dere en Ole Brumm inspirert bursdagskake til hele familiens prins Even som fylte 1 år! I dag tenkte jeg å vise dere en annen liten prins sin første bursdagskake. Fo ikke så lenge etter at Even kom til verden kom også Kasper! Kasper sin favoritt serie på barneTV er drømmehagen så han ønsket seg selvsagt en drømmehagen kake til bursdagen sin!

Selve kaken er en helt vanlig sjokoladekake. Du kan fint bruke den sjokoladekaken som du liker best selv. Jeg fylte min sjokoladekake med sjokolade/kaffe smørkrem. Til denne kaken har jeg brukt en porsjon sjokoladekake som jeg har fordelt i 2 springformer. Oppskrift finner du lenger nede i innlegget.

Kaken dekket jeg med MMF (marshmallow fondant). Hvis du ikke ønsker å lage MMF selv kan du alltid kjøpe ferdiglaget fondant, men jeg anbefaller MMF da dette smaker bedre. Til figurene derimot liker jeg å bruke ferdig laget fondant som jeg kjøper i butikk. Grunnen til dette er at konsistensen på ferdig laget fondant er bedre til forming av figurer enn MMF. Alle figurene er derfor selvsagt laget av fondant med vaniljesmak.

For at figurene ikke skal miste formen sin pleier jeg å lage alle de forskjellige bitene til figuren hver for seg. Jeg lar så alle delene lufttørke litt så de blir litt stivere. Da vil formen holde seg når jeg sitter dem sammen. Jeg plasserte også en kjerlighetpinne i hodet til figurene slik at jeg kunne plassere pinnen ned i kaken senere. Pinnen hjelper figuren å holde seg på plass.

Som du ser har jeg også laget ballonger som figurene holder. Selve ballongen er laget av fondant og "tråden" som henger fast i ballongen er egentlig blomster ståltråd. Ståltråden er sterk nok til å kunne holde på litt vekt uten at den blir bøyd. OG det beste med disse ballongene er at når du fester dem på figurene passer du på at de går igjennom figuren og ned i kaken slik at du låser figurene fast til kaken!

Vel som du ser fikk Kasper besøk av sine favoritt figurer, Hopsi DeisiHinkelpinkelMakka Pakka og Tomlingene på sin bursdag! Kaken ble også godkjent av hans to fetre Martin og Jonas som er mine to nevøer og inspisasjonskilder til de fleste kakene jeg lager!

Håper du likte kaken! Kanskje du vil prøve deg på den selv også?! Vel her kommer i hver fall oppskriften på selve sjokoladekaken!









Dette trenger du:

120g kokesjokolade
120g kokesjokolade
3 ss kakao pulver
2,4 dl vann
230g smør 
400g sukker
3 egg
2 ts vaniljeessens300 g mel1 ts bakepulver1 ts natron
1/4 ts salt



Slik gjør du:



Bland 120g opphakket kokesjokolade og 30g kakao pulver i en bolle.



Hell 2,4 dl oppkokt vann over sjokoladen.
Rør rundt til alt er smeltet og godt blandet.
Avkjøl blandingen.
Pisk 230g smør og 400g sukker hvit.

Ha i 3 egg.
Et og et egg om gangen.
Tilsett smørblandingen med 2 ts vaniljeessens.

Bland så sjokoladeblandingen ut i smørblandingen.



300g mel, 1 ts bakepulver, 1 ts natron, 1/4 ts salt. 
Bland alt det tørre i en bolle ogbland i smør/sjokolade røren.
Men gjør dette i 3 deler!
Hvor du i mellom hver gang tilsetter litt melk (til sammen 2,4dl).



Stek kaken i ca 30-35 min. Husk du kjenner ovnen din best, så kan hende din kake trenger kortere eller lengre tid enn min ;)





Think Pink!























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar