søndag 18. oktober 2015

Halloween gresskar boller

Hei!

Da nærmer halloween seg med stormskritt og jeg er alt fullt i gang med årets baking! I år tenkte jeg å overraske mine elever med noen Halloween boller formet som gresskar og pyntet med grønn glasur og smil sjokolade!

I klassen vår er det Halloween som er det store snakketemaet hver morgen, og mine elever er selvsagt veldig nysgjerrige på hva jeg skal kle meg ut som. Jeg personlig har aldri feiret halloween, men jeg passer alltid på å ha noe halloween snop liggende klart til de barna som kommer og ringer på døren vår. Jeg må også alltid bake noe som har med halloween å gjøre! Jeg kan jo ikke la en mulighet til å få bake noe litt utenom det vanlige gå fra meg! Tidligere år har jeg bakt både gresskar kake, marengs spøkelser, spindelvev kake, Spøkelseshus kake, heksegryte med hekse brygg og spøkelses cupcakes, så i år ønsket jeg å bake noe helt annet. Jeg fant derfor ut at jeg skulle prøve å lage gresskar av småboller, og her er resultatet!

Bollene er superenkle å lage så her kan både liten og stor være med på kjøkkenet! Kanskje du også har lyst å prøve? Jeg tenkte i hvert fall å dele oppskriften med dere alle sammen her inne! Til bollene har jeg brukt vanlig småbolle deig så hvis du har en oppskrift du sverger til kan den godt brukes. Men her kommer i hvert fall min om du vil ta den i bruk!




Dette trenger du:

Bolledeig:
1 kg mel
200g sukker
1 pakke tørrgjer
1 ts kardemomme
Ca 8 dl lunkent vann + 0,5 dl olivenolje
oransje konditorfarge

før steking:
1 egg

Pynt av bolle:
1 pakke smil sjokolade
100g melis
grønn konditorfarge.


Slik gjør du:



Bland alt det tørre i en bakebolle.
(Mel, sukker, gjær, kardemomme)


Ha i vann+oliven olje og elt rundt til du får en glatt og fin bolledeig.
Tilsett så oransje konditorfarge og bland alt godt sammen så hele deigen blir oransje. 



Sett deigen til heving på et lunt sted i 60 min. 
Eller til den er hevet til det dobbelte.



Sett stekeovnen på 200 grader C.
Kna deigen godt før du deler den i like store emner som du så roller ut til småboller.
Bruk en kniv og snitt bollene i kanten slik at bollen deler seg litt.
Lag minst 5 snitt i hver bolle.



Hvis du ønsker å la barna få en ekstra overraskelse når de spiser bollene,
tilsett en smil sjokolade i midten av hver bolle og pakk deigen godt rundt den så den ikke synes!



La bollene stå å heve seg litt før de skal stekes.
Før du har bollene i ovnen pensle dem med litt egg så du får en fin og glinsende overflate.
Stek bollene i ovnen til de er gyldenbrune på toppen.
Kjøl så av bollene før pynting.



bland sammen melis og litt vann så du får en fast men fortsatt brukervennlig konsistens. 
Tilsett grønn konditorfarge.
Ha glasuren i et kremmerhus og sprøyt ut mønster på bollene.
Prøv å få mønsteret til å se ut som blader og stilker på et gresskar.
Ha en smil sjokolade på toppen som stilk.
Hvis du ønsker å gjøre dem enda tøffere for barna,
dryss litt spiselig gull glitter på toppen slik som jeg har gjort på mine!



Nyt bollene på en av disse mørke stormfulle høstkveldene sammen med en stor kopp varm sjokolade.
Eller bare nyt dem når du vil! Gode er de uansett!

Håper du likte denne oppskriften! Gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du synes!



Happy Halloween!



Think Pink!
















2 kommentarer:

  1. Hvor mange boller ble det ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! så bra at du spurte om det! Jeg har jo helt glemt å skrive det ser jeg! Jeg liker å bake bollene litt store, så da blir det ca 20 boller på en slik deig:)

      Slett