lørdag 26. oktober 2013

Apple Cupcakes ~ Halloween cupcakes

Heisann!

Da er det ikke mange dagene til det er halloween, og selv om jeg ikke er helt overbegeistret for egg kasting på ruten og barn som tror at knask eller knep tillater dem å gjøre ting de vanligvis ikke ville ha gjort er greit, så må jeg ærlig innrømme at jeg egentlig liker denne markedsførte "tradisjons dagen"! Ja ligg merke til at tradisjon står i gåsetegn for dette er jo virkelig ikke en tradisjon her i landet, men de siste årene er det flere og flere barn som er begynt å gå rundt på dørene denne dagen i kostyme. Jeg personlig synes dette er helt greit og stiller meg gladelig i døråpningen med en skål fylt med snop til de søte små som går rundt i all slags vær og vind på denne dagen. For når alt kommer til alt så er jo dette en kjekk dag for barna! De får lov til å kle seg ut i skumle eller ikke fult så skumle kostymer, de får snop for arbeidet og de koser seg. Så da ser jeg ikke noe problem. Jeg husker selv hvor gøy det var å gå julebukk så hvis en liten kjærlighet på pinne kan gi et lite barn litt ekstra glede så synes jeg det er helt greit! Da skal jeg heller se det positive og kaste vekk mine egne meninger om at dette er en uting skapt av bedrifter som ønsker å tjene litt ekstra penger i hverdagen. Jeg skal heller smile fint i døren, rose dem for de tøffe kostymene og tenke at dette var en kjekk opplevelse for de som turde å ringe på. Nå er det jo ikke slik at det er så mange som kommer uansett, her som jeg bor er det som oftest bare barna i gaten som kommer med en foreldre eller to hengende på slep. Så hvis de ønsker å gjøre dagen litt spesiel så skal jeg være med på å bidra til dette! Så i dag har jeg handlet inn litt snop så jeg er klar hvis det ringer på døren. Å sitte i mørke en hel kveld for å demonstrere at jeg "ikke er hjemme" er ihvertfall utelukket her! Og mens jeg først er i gang med halloween snop ja så kan jeg jo like godt skjemme meg selv litt bort også! Så jeg har rett og slett laget meg noen eple cupcakes toppet med pisket krem og pyntet med flaggermuser av marsipan!

Nå som høsten er her for fult og eplene smaker som best, må jeg selvsagt utnytte dette med litt ekstra kakekos her i huset! Her har det derfor gått i både ovnsbakte eplebåter drysset med sukker og kanel og eple muffins i det siste! Ingenting er som en skikkelig eplekake eller eplemuffins (eplekake for en) når regnet pisker mot ruten og man har tente lys inne. Det er høstkos det! Så når jeg da kan kombinere denne barnslige gleden med halloween sammen med høstens sjarm og kos så må jeg si jeg koser meg stort! Og siden jeg synes det er så kjekt å dele kosen min med dere så tenkte jeg å skrive ned oppskriften så kan du jo prøve selv, for disse muffinsene var bare helt perfekte! Ikke for søte og ikke for tørre. De er også like god dagen derpå  som den dagen de blir laget! Varm dem gjerne litt i en mikro dagen etter hvis du vil ha den gode opplevelsen av varm eplekake!

Apple Cupcakes Recipe
~
Eple Muffins Oppskrift

Du trenger:
125g mykt smør
125g sukker
2 egg
125g mel
1ts bakepulver
1/2ts natron
1ts kanel
1 stort eller 2 små epler i biter 
1 kremfløte
Svart marsipan

Slik gjør du:
Sitt stekeovnen på 175C


Pisk 125g smør og 125g sukker hvitt og luftig.


Tilsett 1 og 1 egg i smørblandingen. 
Bland alt godt sammen!


Bland 125g mel, 1ts bakepulver, 1/2ts natron og 1ts kanel i en bakebolle.
Ha det så i smørblandingen din.
Litt og litt om gangen.



Kutt opp eple(ne) i biter og tilsett muffinsrøren.
Nå er alt klart og du kan fordele røren u muffinsformer.
Stek muffinsene i ovnen i ca 23-30 min. 
Dette varierer litt da eplene kan gi fra seg en del veske.



Når muffinsene er ferdig stekt lar du dem kjøle seg ned, før du pisker krem som du pynter dem med og kjevler ut litt marsipan som du så stikker ut med en pepperkakeform til små flaggermus for å få den riktige halloween følelsen. Vi du derimot bare servere dem for en helt vanlig anledning kan du droppe den svarte marsipan pynten og heller drysse lett over med litt kanel på toppen av kremen. Dette smaker helt himmelsk!

Nyt den fine høsttiden og kos deg med eple muffins nå i helgen!




Think Pink!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar