søndag 9. desember 2012

Bamse kake

Heisann!

Nå er det lenge siden nå! Har hatt en del hektiske uker i det siste med både bursdagsfeiring og selvsagt influense....... Men mest bursdagsfeiring!

For dere som har lest bloggen min en stund nå, eller som kjenner meg fra før så vet dere at jeg ikke bare har 1 bursDAG men det jeg kaller for en bursdagsUKE! Og som oftest strekker denne uken seg over mer enn bare 1 uke, men det klager jo selvsagt ikke jeg på! I år fylte jeg 25 år den 23.11.12!!! Så dette året har det vært en ganske stor, men også skummel bursdag! Jeg startet feiringen med bursdagsfest sammen med min kjære bestis Cassandra uken før 17.11.12. Vi hadde som vanlig tema fest! Og temaet var we are the cartoon heroes! Så alle måtte kle seg ut som tegneseriefigurer! Og jeg laget selvsagt en kake for anledningen! Men før du tror det er den jeg skal blogge om i dag må jeg nok stoppe deg. Det har seg nemlig slik at det var ikke bare jeg som hadde stor bursdagsfeiring 17.11! Min ene fetter feiret også den dagen! Han fyllte nemlig 50 år den helgen og inviterte til stor fest. I den annledning ble jeg spurt om å lage en skikkelig fest kake! Kaken skulle være hvit dame inni. og temaet for kaken var bamse!

Siden min mamma er fantastisk flink til å bake sukkerbunner hjalp hun meg med dette! Kaken skulle holde til ganske mange mennesker, så jeg bestemte meg for å lage 2 etasjer. Den underste etasjen var 35cm i diameter, mens den øverste hadde en vanlig kake form størrelse på ca 25 cm i diameter.

Som hvitedamer flest består kaken av sukkerbunner som er stablet lagvis oppå hverandre med bringebær syltetøy og kremfløte i mellom lagene. Kaken blir så dekket med hvit marsipan. Jeg forretrekker helt hvit marsipan, siden den ser finere ut på kakene.

For selve pynten på første kaken har jeg brukt fondant som jeg har farget og formet. Jeg brukte også sølvspray på noen av figurene.

Den andre kaken har jeg laget mønster ved å bruke stempel. For stempelfarge har jeg brukt spiselig blå kondittorfarge.

På toppen av kaken laget jeg en stor spiselig bamse. Bamsen består av puffet ris og marshmallows dekket med sjokoladepasta. Magen er farget blå med blått matglitter på. Det samme er de blå stjernene som står bak bamsen. På bamsens mage står det 50 år!

Dette var en fantastisk gøy kake å lage. Jeg fikk prøvd ut mange nyt teknikker som jeg ikke hadde forsøkt meg på før! Og ikke minst av alt så fikk jeg prøve meg på å lage en stor bamse. til nå har jeg jo bare laget små bamsefigurer så dette var veldig gøy!

Håper dere liker kaken!
Gratulerer med overstått til min snille gode fetter! Hipp hipp hurra!!!



Think Pink!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar