søndag 25. august 2013

Hjemmelaget vaniljekrem, Linser og blåbær

Hei!

Om lørdagene pleier jeg å ta meg en tur til byn sammen med mammaen min på formiddagen. Vi pleier som oftest å ta oss en god lunsj (frokost i vårt tilfelle) og så går vi bare rundt å kikker litt.

På våre lunsjtreff ender vi ofte opp med en liten kaffe/te og noe søtt å bite i etter at vi har spist noe litt sunnere først. På den ene av kafeene vi liker å besøke serverer de ofte Bergenske Linser. Jeg har lenge hatt lyst å prøve å lage slike selv. Har laget linser en gang før. Resultatet ble ikke helt som planlagt da så jeg har ikke helt turd å prøve på nytt. Men etter forrige lørdag bestemte jeg meg for at nå var tiden inne! Jeg fant derfor frem mormors gamle kokebok søndag morgen og begynte å lese på oppskrifter. Selve bakeøkten tar en del tid. Det er ikke helt det samme å lage linser som det er å lage kaker. En kakerøre tar ikke så lang tid å mikse sammen, og man bruker ikke så lang tid på å steke dem heller. Men med linsene tar det litt lenger tid.

Linser er små mørdeigskaker fylt med vaniljekrem og stekt i ovnen. De er kjempegode, passe søte på smak og akkurat stor nok til at man kan holde dem i hånden når man spiser dem. Men forberedelsen av dem tar litt tid. Det første man må gjøre er å lage mørdeigen. Mørdeigen i seg selv tar ikke lang tid. ca 5 min. Men når deigen er ferdig må du ha den kaldt i kjøleskapet i minst en time slik at den blir hard. Etter den er blitt helt hard bør du ta den ut av kjøleskapet i ca 30 min så den blir litt myk igjen. Den er lettere å jobbe med da, men fortsatt ikke for myk. Etter man har trykket ut mørdeig i små kakeformer, fyller man dem med vaniljekrem og steker i ovnen. Ut fra ovnen kommer det noen himmelske små kaker en stund etterpå!

Men nå skal jeg ikke mase mer i vei her. Tenkte jeg likegodt kunne dele oppskriften med dere, så kan du jo prøve selv! Selv om det tar litt tid kan jeg love at det virkelig er verdt det!



Linser
Ca 6 stykker

Dette trenger du til mærdeigen:
125g mel
3 ss sukker
1 eggeplomme
100g smør


Dette trenger du til vaniljekremen:
2 eggeplommer
0,5 ss potetmel
1,5 ts sukker
2 dl fløte
1 ss vaniljesukker


Slik gjør du:

Først lager vi mørdeig!
Ha 125g mel i en bakebolle.



Tilsett 3 ss sukker



Og 1 eggeplomme.



Til slutt har du i 100g mykt smør i blandingen din.
Bruk hendene dine til å blande smør, sukker, mel og eggeplomme sammen.
Pass på at du ikke får klumper i deigen din.


Deigen din skal se slik ut når du er ferdig.
Pakk den inn i plastfolie og sitt kaldt.
Ta deigen ut ca 30 min før du skal bruke den.



Slik lager du vaniljekrem: 

Mens mørdeigen blir stiv begynner du på vaniljekremen.
Ha 2 eggeplommer i en kjele med tykk bunn.


Tilsett 0,5 ts potetmel,



1,5 ts sukker,



og 2 dl kremfløte.



Visp sammen alle ingrediensene under oppvarming.
Kremen skal ligge like ved kokepunktet, men ikke koke.
Visp den kraftig til blandingen blir, tykk, luftig og blank på farge, slik som du ser over.
Ta kremen vekk fra komfyren og la den kjøle seg ned. 
Visp med jevne mellomrom i kremen til den er helt kald.
Like før bruk tilsetter du vaniljesukker. Jeg bruker ekte sukker tilsatt vaniljekorn.

Når alt er blitt kaldt er det tid for å lage til linsene. 

smelt litt smør og smør kakeformer. 
Jeg bruker et muffinsbrett som du ser. 
Det funker perfekt til dette!


Fordel deigen i formene. 
Deigen skal ikke være for tykk, da blir de tørre å spise.
Ikke bruk all deigen på dette. du skal bruke noe til lokk også.



Ha i litt vniljekrem i hver av kakeformene dine. 
Fyll de ca 1/3 opp.



Jeg liker å tilsette litt ekstra smak i mine linser så jeg har i noen blåbær også.



Kjevl ut resten av deigen. 
Bruk en kopp til å lage passe store sirkler.
Sirklene bruker du som lokk på linsene.
Press forsiktig kanten av lokket fast i kanten på mørdeigenkoppene dine.



Steik kakene i ovn på ca 200⁰C i ca 20 min.


når kakene er ferdig, vent med å ta dem ut av formen til de er kalde.
Er de varme vil de falle sammen.


Og her er resultatet!
Håper det frister til å prøve!


Think Pink!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar